Pathé Thuis won gisteren de Dutch Interactive Award 2012 voor e-commerce. Pathé werkt hard aan het vergroten van de beschikbaarheid van zijn video on demand service. Dit jaar nog komen vouchers in fysieke winkels te liggen. Ook denkt Pathé aan een abonneemodel à la Spotify.
De jury van de Dutch Interactive Awards roemde Pathé’s transformatie ‘van een ruim honderd jaar oud bedrijf tot een nieuw bedrijf’. De bioscoopketen kondigde vorige zomer aan de huiskamer te willen veroveren met Pathé Thuis. Op dit moment kunnen bijna zeshonderd films worden gehuurd en afgespeeld op computers en op interactieve televisies van Samsung en Philips. Afrekenen kan met iDeal, creditcard of via Pathé Thuis Tegoed, de eigen wallet van het bedrijf.
Heel veel software
Pathé zal zijn videodienst dit jaar geschikt maken voor zogenoemde smart tv’s van andere grote fabrikanten, laat deputy managing director Marc Canisius weten aan Twinkle: ‘Denk aan LG, Sharp en Panasonic. Verder praten we met kleinere kabelaars, maar ook met makers van spelcomputers en media players als PopBox en Boxee. We willen ook een iPad-applicatie in de lucht brengen. Onze ambitie is Pathé Thuis eind dit jaar beschikbaar te hebben voor 85 procent van de Nederlandse huishoudens. Daar zullen we heel veel verschillende software voor moeten maken.’
Vouchers
Om behalve de beschikbaarheid ook de vraag aan te jagen komt Pathé met een voucherconcept voor fysieke winkels. Klanten kunnen er straks vouchers voor eigen gebruik of cadeaukaarten kopen, met unieke codes om een bepaald aantal films te bekijken. Canisius: ‘We kijken met fabrikanten en retailers naar mogelijkheden om de vouchers in combinatie met producten aan te bieden, bijvoorbeeld bij een zak popcorn. Ook komen er kaarten met een bepaalde waarde in omloop, zeg 20 euro, die zowel in de bioscopen als thuis verzilverd kunnen worden. Eind volgend jaar willen we in 2.000 tot 2.500 winkels liggen.’
Ook films kopen
Behalve huren moeten gebruikers van Pathé Thuis films later dit jaar ook kunnen kopen. Niet door ze te downloaden, zoals eerder de bedoeling was, maar door ze op te slaan in de cloud. Canisius: ‘Het zou helemaal mooi zijn als we een subscription model kunnen bieden, een abonnement op het filmaanbod dus. Maar er moet nog heel wat water door de Rijn stromen, voor het zover is.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Pathé Thuis komt met cadeaukaarten, denkt aan abonnementen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.