Nederlandse adverteerders besteedden vorig jaar 117 miljoen euro bij affiliatenetwerken. Dat blijkt uit de Affiliate Monitor, die vanmiddag werd gepresenteerd op de Affiliate Dag. Publishers verdienen het meest aan campagnes voor online retailers.
Voor de derde keer in successie bracht IAB Nederland op de Affiliate Dag een onderzoek naar buiten over de affiliatemarkt in Nederland. Anders dan de afgelopen twee jaar, toen Blauw Research het onderzoek uitvoerde, is de monitor dit keer opgesteld door Deloitte. Het is een onderdeel van de grotere Online Ad Spend Study van dat bureau voor IAB.
Van de 1,068 miljard euro die afgelopen jaar aan online advertising werd uitgegeven, ging 117 miljoen euro naar affiliatemarketing, wat neerkomt op ongeveer één op de negen marketingeuro’s op internet.
Ruim een kwart naar online retailers
Nederlandse affiliates ontvangen de meeste inkomsten uit hun werkzaamheden voor online retailers en financiële dienstverleners. Samen tekenen ze voor meer dan de helft van hun omzet. Uit onderstaand diagram wordt duidelijk dat onder andere aanbieders in persoonlijke verzorging en automotive nog geen miljoen per jaar uitgeven aan affiliatemarketing (travel tekent anders dan staat aangegeven voor 13 procent).
Modellen
Hieronder ziet u hoe de affiliateomzet is verdeeld naar de modellen die publishers gebruiken:
Formats
De meerderheid van de opbrengsten komt uit zogenoemde embedded formats, waar banners en bijvoorbeeld ook skyscrapers onder vallen. Tekstlinks tekenen voor 44 procent. Video en interuptive formats, waaronder bijvoorbeeld pagina takeovers, spelen nog geen rol van betekenis:
Afrekenmodel
Uit onderstaande figuur wordt duidelijk dat affiliates voornamelijk krijgen uitbetaald op basis van cost per sale:
U kunt de Affiliate Monitor downloaden via onderstaande link (pdf).
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
1 op 9 online marketingeuro’s naar affiliatemarketing
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.