Twinkle | Digital Commerce

Fashionplatform Stylight breidt uit naar Nederland

2017-05-27
180101
  • 1:35

Het Duitse fashionplatform Stylight is sinds kort ook in Nederland actief via Stylight.nl. De affiliatesite is hiervoor een samenwerking aangegaan met een aantal Nederlandse webshops, waaronder 9straatjesonline.com, Spartoo.nl en Suitableshop.nl.

Stylight is een Duits initiatief dat is opgericht door vier vrienden als afstudeeropdracht in 2008. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een succesvolle start-up met zo’n dertig medewerkers – waarvan er momenteel vijf, vanuit Duitsland, werkzaam zijn voor de Nederlandse site. Stylight.de is gestart als search engine voor fashion, maar heeft zich ondertussen ontwikkeld tot een social shopping-site.

Nederlandse versie
Met Stylight.nl hebben de oprichters van het bedrijf een overeenkomstig traject voor ogen. Marianne Kraai, verantwoordelijk voor productmanagement en business development: ‘We starten met een klein aantal shops in Nederland, omdat we niet de markt willen benaderen vanuit een Duits perspectief dat van bovenaf is opgelegd. Of zoals onze co-founders zeggen: “We don’t just want to paint our existing website orange”. Als we eenmaal meer webshops aan de site hebben toegevoegd, zal ook Stylight.nl worden omgezet naar een social shopping site.’

Fashionbloggers
Stylight realiseert zich maar al te goed dat de concurrentie in de online modebranche erg groot is. ‘Wij willen ons dus niet alleen onderscheiden in de samenwerkingen met de webshops’, vertelt Kraai. ‘Maar ook door samen te werken met fashionbloggers. Dat zijn personen die bekend zijn in en met de markt en hun eigen (media)contacten hebben. Op die manier bereik je eerder je doelgroep en realiseer je sneller een sneeuwbaleffect, dan dat je iemand intern blogpostings laat schrijven.’

Learnings
De start-up, dat is genomineerd voor de Red Herring Europe Awards, wil eerst voet aan de grond krijgen in Nederland voordat het verder uitrolt binnen Europa, laat Kraai weten. ‘We hebben al wel wat andere landen in het vizier, maar eerst willen we de site in Nederland goed opzetten. Op deze manier kunnen we learnings opdoen voordat we verder uitbreiden binnen Europa.’