Twinkle | Digital Commerce

Offline succes voor Fashionchick

2017-05-27
180101
  • 2:13

Met de Fashionchick Sample Sale springt de social shopping site in op de trend waarbij online initiatieven ook offline te vinden zijn. Met succes. ‘We zijn zelfs een extra dag opengegaan’.

 
Tekst: Marieke Verdonk


‘Online hebben we een enorm bereik, maar ik had van tevoren geen idee hoeveel mensen er op ons offline event zouden afkomen.’ Voor Ellen Snijder, oprichtster en manager van Fashionchick.nl, was de Fashionchick Sample Sale in de Amsterdamse Westergasfabriek een grote uitdaging. Maar het is niet tegengevallen. ‘We zijn zelfs nog een dag extra opengegaan. Op zaterdag zijn er ongeveer duizend mensen langs geweest, vooral online klanten die onze aankondiging op onze site of Facebook hadden gezien. De dag erna hebben we veel bezoek van de maandelijkse Sunday Market op het Westergasterrein meegepakt.’ Maar liefst 5000 bezoekers telden Snijder en haar collega’s op die zondag. ‘Heel veel mensen hebben dus kennisgemaakt met ons merk en dat is prima!’

Vertrouwen
Fashionchick.nl heeft sinds het voorjaar van 2008 succes met het verzamelen van interessant webwinkelaanbod voor fashionista’s. De social shopping site beschikt zelf niet over voorraad, maar verwijst alleen door naar webwinkels. Snijder: ‘Veel van onze bezoekers komen om te lezen, te kijken, om inspiratie op te doen. Daarna gaan ze naar H&M in de winkelstraat voor hun aankoop. Door een offline event raken ze vertrouwder met ons en dus ook met online shoppen. Het is een goede gelegenheid om de doelgroep te ontmoeten en ons merk neer te zetten.’ Door de samenwerking met dagdealsite Goeiemode.nl kon Fashionchick tijdens de sample sale merken als SuperTrash, Diesel, Otazu, Lipsy London, Blue Blood, Denham, Havaianas, Rubber Duck en Mimic Copenhagen aanbieden met kortingen van tot 70 procent. ‘Van de tienduizend kledingstukken hebben we de helft verkocht.’

Persoonlijke zoekresultaten
Het sociale aspect speelt een belangrijke rol bij Fashionchick. Online shoppers kunnen hun producten delen, opslaan in een virtuele kledingkast, lookbooks maken en natuurlijk op elkaar reageren. ‘Zonder eigen account kun je ook overal rondsnuffelen, maar sinds we het mogelijk hebben gemaakt dat je kunt inloggen via Facebook, is het aantal accounts flink gestegen.’ De volgende stap is het aanbieden van persoonlijke zoekresultaten. ‘Met de Fashion Finder kun je een profiel maken met je favoriete merken. De persoonlijke zoekresultaten zijn gebaseerd op dat profiel. Aan de achterkant staat alles al klaar. Nu is het zaak om het aan de voorkant zo aan te bieden dat het begrijpelijk is. En dat is nog even een klus.’

NB: Ellen Snijder spreekt op dinsdag 24 april op De E-commerce Dagen. In het Twinkle Theater zal ze het 's middags hebben over de toekomst van social shopping.
    
Dit artikel verscheen eerder in Twnkle 3-2012. U kunt losse nummers van Twinkle voortaan ook lezen op de iPad. Ze zijn te bestellen via de applicatie Tablisto