Aangezien online shoppers de producten in uw webshop niet kunnen zien, voelen en ervaren zijn goede productfoto’s van cruciaal belang. Practicalecommerce.com geeft tien tips om uw productfoto’s te verbeteren. Lees ze hier.
1. Begin met goede fotografie
U kunt uzelf een hoop moeite besparen als u al zorgt voor hoogwaardige productafbeeldingen. Neem de tijd om de juiste belichting te bepalen, maak gebruik van een statief of een vlak oppervlakte om uw camera stabiel te houden en zorg dat uw camera goed gefocust is op het product. Neem ook meerdere foto’s van hetzelfde product bij verschillende soorten verlichting en van verschillende hoeken. Op deze manier heeft u de keuze uit veel foto’s waardoor u de kans vergroot op het vinden van de perfecte foto. Hoe beter u weet hoe u uw camera moet gebruiken en hoe meer tijd u neemt voor uw eerste foto’s, des te beter worden uw productafbeeldingen uiteindelijk.
2. Maak gebruik van hoge resolutiefoto’s
Consumenten willen een product grondig kunnen onderzoeken voordat ze tot aankoop overgaan. Op het web betekent dit dat u goede foto’s van hoge kwaliteit en in hoge resolutie dient te tonen. Bied uw bezoekers daarom duidelijke, grote afbeeldingen op de productpagina aan of link ernaar vanuit een thumbnail .
3. Maak gebruik van meerdere productfoto’s
Omdat online shoppers de producten niet kunnen zien, is het belangrijk dat er foto’s beschikbaar zijn van meerdere kanten van het product zodat de klant een goed beeld krijgt van het item. Dit is met name van belang voor producten die meerdere opties of features bezitten. Consumenten willen weten wat ze kopen. Nu zijn er ook voorbeelden te noemen van producten waarbij het niet nodig is om meerdere afbeeldingen te tonen. Maar wees hiermee voorzichtig, want meestal is één productafbeelding (voor de consument) niet voldoende.
4. Show het product in gebruik
Zorg ook voor productfoto’s waarbij het item in gebruik is. Hiermee verkleint u tevens de ‘kloof’ die online shoppers tijdens het webwinkelen ervaren omdat ze de producten niet fysiek kunnen aanraken.
5. Gebruik de juiste afmetingen
Het kan zijn dat de verhoudingen (breedte en hoogte) van een productafbeelding worden vervormd als u de foto in uw webwinkel plaatst. Zorg er daarom voor dat de afmetingen van de afbeeldingen op uw computer overeenkomen met de afmetingen van de afbeeldingen in uw storefront. Dit zal niet alleen zorgen voor goede verhoudingen van uw foto’s, maar het kan ook zorgen voor een besparing in laadtijd aangezien de browser de afbeeldingen niet hoeft te vervormen om deze weer te kunnen geven.
6. Maak gebruik van heldere achtergronden
Een rommelige achtergrond kan afleiden van het product dat u wilt verkopen. Gebruik daarom een eenvoudige en passende achtergrond of verwijder de achtergrond helemaal.
7. Zorg voor goede uitsnijdingen
Als u de achtergrond van uw productafbeeldingen verwijdert, zorg dan voor een goede uitsnijding van het product. Dit betekent dat er geen korrelig randje rondom het product is te zien, maar dat deze netjes is uitgesneden en er geen stukken achtergrond meer zichtbaar zijn.
8. Gebruik realistische schaduwen
Als u gebruikmaakt van fotoreflecties, zorg dan dat deze realistisch zijn. De eenvoudigste manier om dit te waarborgen is om het product te fotograferen op een reflecterend oppervlak in plaats van de schaduw toe te voegen tijdens post-processing . Als u met behulp van Photoshop of een ander fotobewerkingsprogramma reflecties toevoegt, wees dan bewust van de afbeeldingsperspectieven en de lichtbron. Overdreven en onrealistische schaduwen doen afbreuk aan de focus van het werkelijke product.
9. Maak gebruik van een juiste helderheid en een juist contrast
Zorg dat uw productafbeeldingen de juiste hoeveelheid helderheid en contrast hebben om de productdetails te benadrukken en het beeld te laten opvallen. Met behulp van ‘Levels’ of ‘Curves’ in Photoshop kunt u previews bekijken en veranderingen aanbrengen in helderheid en contrast. U kunt ook ‘Auto Contrast’ proberen in Photoshop als startpunt voor het aanpassen van uw afbeeldingen.
10. Wees consistent
Al uw productfoto’s in uw webwinkel dienen consistent te zijn. Dit betekent: soortgelijke verlichting, afmetingen en tussenruimte. Consistentie in uw afbeeldingen verbeteren niet alleen de uitstraling van uw webwinkel, maar maken ook het browsen door uw productaanbod eenvoudiger.
Bron: Practicalecommerce.com
Leuk dat er eindelijk een keer wat over productfotografie geschreven wordt. De gegeven tips zijn wel erg algemeen, iemand die zelf met zijn of haar productfoto's bezig is weet bovenstaande natuurlijk al.
Ik begrijp dat dit niet de plek is waar er inhoudelijk over productfotografie geschreven dient te worden. Maar om bij 1) te beginnen met "Begin met goede fotografie" is nogal vaag natuurlijk.
Het maken van verschillende foto's met verschillende verlichting zal niet leiden tot mooie foto's. Er had moeten staan "zorg voor goede belichting icm de juiste camera-instellingen"
Investeer eenmaal in daglichtlampen of flitsers en u maakt een flinke stap voorwaarts.
En, onderschat productfotografie niet! Het "even" erbij doen is er niet bij! Zorg na het maken en uploaden van de afbeeldingen dat deze goed vindbaar zijn voor de zoekmachines.
Succes!
Ik kwam onlangs in contact met het bedrijf Framewerk. Zij maken op een nieuwe en schitterende manier een kort filmpje waarbij het product roteert. Op die manier krijg je een 360 graden beeld van het product.
Dag Frank,
360 graden fotografie is een sterk opkomend iets binnen de e-commerce. Een nieuwe vorm van productpresentatie.
Het bedrijf Framewerk ken ik niet, maken hun 360 graden films of animaties? Bij 360 graden films heeft de bezoeker geen controle over het bekijken van het product. Bij een animatie wel.
Er zijn diverse systemen op de markt waarbij het eindresultaat hetzelfde is. Een 360 graden animatie van goede kwaliteit.
Het werkt conversie verhogend.
Hallo Jeroen,
Ik meen dat zij werken met video/film. De exacte werkwijze weet ik niet. Ik zou ze gewoon eens contacten.
Bedankt voor de tips in dit artikel. Hebben we veel aan gehad!