Twinkle | Digital Commerce

Picnic neemt retourzendingen PostNL mee, twee weken na de eerste test

2025-03-27
1000562
  • 1:25

Veertien dagen geleden begonnen Picnic en PostNL met een test waarbij de websuper retourzendingen van de pakketdienst meeneemt. Dat bevalt blijkbaar goed, want nu al wordt de dienst landelijk opgeschaald.

Dat Picnic retouren meeneemt, is op zich niet nieuw. Dat doet het bedrijf namelijk al langer, maar dan met DHL. Inmiddels gaat die samenwerking het vijfde jaar in. Nu komt daar dus PostNL bij. Klanten kunnen, als ze hun boodschappen aan huis laten bezorgen door de nummer 6 van de Twinkle100, hun retourzending van PostNL meegeven. Volgens Picnic dekt de retourenophaalservice hiermee meer dan 80 procent van de markt.

De samenwerking met PostNL is nog pril. Slechts twee weken geleden werd een proef gestart in Arnhem en Nieuwegein. Vorige week kwamen daar Heerlen, Groningen, Wateringen, Den Bosch en Hilversum bij. Inmiddels is de dienst dus landelijk beschikbaar.

‘We konden op deze manier goed testen of de aanpassingen in onze systemen perfect werkten, zodat we vanaf vandaag in héél Nederland de retourpakketjes op kunnen halen bij klanten’, aldus medeoprichter Michiel Muller.

Link gelegd via wielerploeg

Volgens Muller vinden klanten het vooral prettig dat ze niet voor één retour de deur uit hoeven. De afgelopen jaren werden daardoor honderdduizenden DHL-pakketjes meegegeven aan de bezorgers van Picnic.

Opvallend: de samenwerking met PostNL kwam tot stand via sportsponsoring. Beide partijen zijn namelijk actief als sponsor van de Nederlandse wielerploeg Team Picnic PostNL. ‘Door onze sportieve samenwerking raakten we ook al snel in gesprek over de mogelijkheid om retourpakketten van Picnic-klanten te bezorgen’, aldus Pim Berendsen, cfo van PostNL.

Voorlopig kunnen alleen retouren van webwinkels met een meegeleverd of uitgeprint retourlabel worden meegegeven, evenals pakketjes met een zogenaamd heen- en teruglabel.