Twinkle | Digital Commerce

Het aloude prikbord herleeft online

2017-05-27
180101
  • 4:14

In rap tempo dienen zich nieuwe platforms aan in het sociale landschap. De nieuwste trend heet social discovery, waarbij het relatief nieuwe Pinterest.com het voortouw neemt. Tijd voor een overzicht met de mogelijkheden van dit nieuwe netwerk voor webshops.

Tekst: Sebastiaan van Rijsewijk

In de steeds maar groeiende berg aan data spelen referenties een steeds belangrijkere rol. Het gaat steeds minder om de informatie zelf; wat zwaarder weegt is wat we vinden van de geboden informatie. Alles valt of staat met de aanbevelingen van de gebruiker en of hij het de moeite waard vindt om de content te delen. Nieuwe netwerken ontstaan op basis van dit principe en Pinterest is hiervan het laatste succesvolle voorbeeld.

Wat is het?
Pinterest is een online prikbord. Gebruikers maken pinboards waarop ze afbeeldingen van producten, gerechten, mode en meer verzamelen en met elkaar delen. Op Pinterest pin je allerlei zaken die je online tegenkomt. Deze ‘pins’ worden dan automatisch gedeeld met de mensen die jouw pins volgen. En natuurlijk kunnen zij jouw pins dan weer ‘liken’ of ‘repinnen’. Om de toestroom van content te bevorderen, biedt Pinterest een button aan die geïntegreerd kan worden in de browser. Zo kan de gebruiker eenvoudig afbeeldingen en foto’s van een webpagina pinnen op het platform. In navolging van de Like-button van Facebook biedt ook Pinterest een share-button aan. Deze button kun je als webshopeigenaar plaatsen op een productpagina, zodat bezoekers de foto van het product kunnen pinnen op hun virtuele prikbord. Het is een visuele vorm van social bookmarking .



Homepage Pinterest.com

Wat is nieuw?

Social discovery is niet nieuw. Een van de meest succesvolle toepassingen is StumbleUpon, waarbij de gebruiker in bepaalde categorieën kan navigeren door interessante, veel gedeelde content op het web. Social discovery verschilt van een social platform als Facebook omdat het focust op interesses van gebruikers en niet zozeer op het ‘vrienden zijn’. Op Facebook volg je immers voornamelijk vrienden, familie en kennissen. Op Pinterest volg je je interesses en die kunnen samengesteld zijn door wildvreemden. Naast het verzamelen (bookmarken) van interessante content, dient Pinterest dus als grote inspiratiebron voor de gebruiker. En hier ligt de grote kans voor webwinkels.

Sociale inspiratiebron
Tegenwoordig hebben veel webwinkels het snel vindbaar maken van hun producten aan de hand van zoekmachines, filters, navigatie en geoptimaliseerde funnels vrij aardig voor elkaar. Maar er is weinig aandacht voor de bezoeker die nog niet precies weet wat hij wil. Voor de bezoeker die geïnspireerd wil worden. Een van de grote succesfactoren van Pinterest is de enorme bron aan inspiratie. De bezoeker kan eindeloos rondstruinen binnen verzamelingen van schoenen, designartikelen, tuinen, cadeautips en trouwjurken. Daarnaast is er een prijskaartje zichtbaar op de afbeeldingen of foto’s, alsof de bezoeker zich in een webshop bevindt. Op dit moment zijn de ‘price tags ’ enkel in dollars of ponden zichtbaar. Naarmate Pinterest in Europa meer voet aan de grond krijgt, zullen de euro’s snel volgen.



Etsy.com heeft inmiddels meer dan 50.000 volgers op hun prikbord

Traffic builder

De rol van social media in het genereren van traffic naar de webwinkel wordt steeds belangrijker. Facebook en Twitter spelen hierin momenteel een hoofdrol. Ook Pinterest kan op korte termijn een belangrijke positie bemachtigen. De bron van de afbeelding of foto die iemand pint, blijft namelijk zichtbaar en klikbaar. Daarbij is het potentiële bereik groot. De afbeelding of foto verdwijnt niet in de stroom van berichten op een Facebook-wall, maar krijgt een vaste plek op een of meerdere pinboards. En daarmee is Pinterest een interessante, nieuwe traffic generator voor de webshop. Het draagt daarnaast bij aan SEO. Het re-pinnen van productfoto’s kan namelijk een belangrijke bijdrage leveren aan een linkbuilding-strategie.

Aan de slag
Social discovery kan een belangrijke rol gaan spelen in het e-commerce landschap. Het is in ieder geval interessant om de kansen voor uw website serieus te bekijken en in kaart te brengen. Een aantal tips om mee te starten:

  • Herevalueer uw contentstrategie. Denk aan nieuwe sociale platformen bij het ontwikkelen van uw contentstrategie. Naast SEO wordt het steeds belangrijker ‘ shareable ’ content aan te bieden. Hou dus rekening met de manier waarop en in welke vorm u de content aanbiedt. Visuele content zal steeds belangrijker worden met de opkomst van sociale platforms als Pinterest.
  • Experimenteer. Maak een account aan en creëer uw eigen pinboards. Kies het thema van uw pinboard zorgvuldig. Let op dat het niet te breed is en probeer onderscheidend te zijn. Wat vinden bezoekers leuk of interessant om te volgen? Bekijk wat uw concurrenten doen. Denk aan mogelijkheden als visuele handleidingen, infographics, een kijkje binnen de organisatie of de mensen achter een merk.
  • Bestudeer uw doelgroep. Bekijk wie uw producten pinnen. Als u naar http://pinterest.com/source/website.nl/ (met uw url op de plek van website.nl) gaat, dan ziet u welke pins door gebruikers van Pinterest zijn gebruikt. Ontdek wie uw ambassadeurs zijn. Speel hierop in en inspireer uw doelgroep. Hou er overigens rekening mee dat op dit moment veruit het grootste deel van de Pinterest-gebruikers vrouw is.
  • Integreer. Maak de connectie tussen het platform en uw webwinkel. Zorg dat uw bezoekers op de hoogte zijn van uw aanwezigheid op Pinterest. En zorg dat ze uw producten kunnen delen (pinnen). Dus plaats naast de bekende share-buttons een van de Pinterest-buttons om gebruikers te stimuleren uw producten te delen. Sharing wordt de nieuwe call-for-action !

Sebastiaan van Rijsewijk is consultant bij Jungle Minds.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2012.