Twinkle | Digital Commerce

Brazilië - Nederland: 1-2 (nog wel)

2017-05-26
180101
  • 3:40

Nederland loopt op het vlak van e-commerce voor op Brazilië, maar de online consumentenbestedingen groeien snel in het land van samba en carnaval. Het Nederlandse bedrijfsleven, dat een historische band heeft met Brazilië, zou daarvan kunnen profiteren.

Brazilië en Nederland hebben altijd een aparte band met elkaar gehad. De wedstrijden op een wereldkamipoenschap voetbal zijn legendarisch. Brazilië zit op dit moment in economisch prima vaarwater en dit heeft een enorm positief effect op e-commerce. Wat dacht u van een groei van 40 procent per jaar? Daar kunnen we in Nederland alleen nog maar van dromen.

Groeimarkt
In Brazilië zijn er voor Nederlandse e-commerce ondernemers volop kansen. Zo wonen er 195 miljoen mensen in Brazilië, waarvan er 45 miljoen actief op het internet actief zijn. De verwachting is dat binnen 5 jaar minimaal 130 miljoen Brazilianen online zijn. We kunnen dus wel stellen dat het hier om een online groeimarkt gaat. Sowieso behoort Brazilië tot de zogenaamde emerging markets (BRIC landen). De economische groei bedraagt meer dan 7 procent per jaar en daarmee is Brazilië nu de op vijf na grootste economie ter wereld.

Wetgeving
De wetgeving over kopen op afstand is in Brazilië vergelijkbaar met die in Nederland. Opmerkelijk is dat sinds 2010 er een portal is geopend door Porcon, zodat consumenten klachten kunnen melden bij webaankopen op het gebied van betaling, bezorging, schade et cetera. Dit heeft het vertrouwen om online te kopen een boost gegeven.

Conciërge
Verzenden is minder problematisch dan u misschien zou verwachten. Veel Brazilianen – met name in de grote steden – wonen in appartementen of condominio’s en beschikken over een conciërge ofwel zelador. De meeste online aankopen worden dan ook afgeleverd bij de conciërge, die de pakketjes in ontvangst neemt. Hierdoor is het probleem van niet kunnen afleveren verwaarloosbaar.

Kopen of afbetaling
Kenmerkend voor aankopen - online & offline - in Brazilië is het kopen op afbetaling. Van het boeken van vliegreizen tot de aanschaf van een T-shirt of een paar Havaianas: het is allemaal in termijnen te betalen. Meestal is betaling mogelijk in termijnen vanaf circa 50 reais (ongeveer 20 euro). Dit maakt het voor miljoenen mensen mogelijk om ook grotere aankopen te doen, zoals een flatscreen televisie of een smartphone, maar ook bij relatief kleine aankopen is deze manier van betalen populair.

Om commercieel succesvol te zijn dient elke webshop een mogelijkheid tot ‘kopen op afbetaling’ te bieden. Online betaling verloopt verder grotendeels via creditcard. Waar voorheen alleen de rijke (A/B klasse) Brazilianen over een creditcard konden beschikken is dit nu voor een groter deel (C/D klasse) van de bevolking bereikbaar; veelal omdat deze mensen nu een bankrekening kunnen openen. Een andere veel gebruikte betalingswijze voor mensen zonder creditcard of bankrekening is het betalen bij een bank aan de balie, waarbij de bank een bevestiging van de betaling stuurt naar de betreffende webshop, zodat bezorging kan plaatsvinden.

Zoekmachines, social media en webwinkels
Google is ook in Brazilië de meest gebruikte zoekmachine, met een marktaandeel van 91,5 procent. Social media is sterk groeiend, met onder andere Facebook, Twitter en Orkut. Orkut in Brazilië is vergelijkbaar met Hyves in Nederland. Casas Bahia, te vergelijken met Bol.com, is een van de grootse online retailers en in toenemende mate een concurrent voor de lokale offline aanbieders.

Categorieën
Tot de topcategorieën in online verkoop behoren huishoudelijke apparatuur, cosmetica, boeken, computers en kleding. Rond feestdagen als Kerstmis, ‘Dias das Crianças’ (kinderdag) en de Braziliaanse Valentijsdag ('Dia dos Namorados', op 12 juni) stijgen de online explosief.

Brazilianen geven de voorkeur aan het online kopen bij een ‘com.br’ webshop ten opzichte van internationale aanbieders uit Amerika en Europa. Dit vanwege de hoge invoerrechten en verzendkosten.

Nederlandse handelsgeest
Nederland behoort al jaren tot de grootste investeerders in Brazilië. Veel Nederlandse ondernemingen zijn in Brazilië actief, waaronder Akzo-Nobel, Arcadis, C&A, DSM, Océ, Philips, Shell, SHV (Makro) en Unilever (voornamelijk in São Paulo) Ook verschillende banken, zoals de ING Bank en de Rabobank, zijn in Brazilië gevestigd.  

Het Nederlandse bedrijfsleven profiteert van de hoge economische groei in Brazilië en lift mee op de megainvesteringen in infrastructuur en de olie- en gasindustrie.

Optimisme
De Braziliaanse overheid en de publieke opinie zien zowel het wereldkampioenschap voetbal in 2014 als de Olympische Spelen en de Paralympics in 2016 als een mogelijkheid om de economische groei verder te stimuleren. Deze evenementen bieden ook veel kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven.

Het grote ‘Laranja Mechanica’ (‘Oranje Machine’) van 1974 met Johan Cruyff en Willem van Hanegem is nog altijd erg populair in Brazilië. Ook tijdens de finale van het WK 2010 in Zuid-Afrika stond veruit de meerderheid van de Brazilianen achter Oranje.

E-commerce kan zeker een nieuw succesvol hoofdstuk aan de lange en zakelijk gezien bloeiende Nederlands-Braziliaanse geschiedenis toevoegen!