Terwijl fysieke winkelsluitingen van ketens in de VS en de UK aan de orde van de dag zijn, lijkt er in continentaal Europa een taboe op te rusten. In een tijd waarin verkopen verschuiven van offline naar online kanalen, zouden veel ketens er baat bij hebben winkels te sluiten.
Dat stelt ING Equity Research in een nieuw rapport met de titel: ‘European retail - Retail property is shaking on its foundations’. Volgens de analisten van de bank zullen de verdienmodellen van general en food retailers de komende jaren drastisch op de schop gaan, door de sterke opkomst van online retail.
Herdefiniëren
De meeste fysieke retailers zouden hun vastgoedstrategieën moeten herdefiniëren, aldus ING Equity Research. Het becijferde dat 60 tot 70 procent van de leasecontracten van grote Europese retailers tot 2016 afloopt. Ze zouden de situatie moeten aangrijpen om scherpere huurprijzen en overige voorwaarden overeen te komen, omdat de waarde van winkelvastgoed ook afneemt.
Zara-winkels
Winkelsluitingen kunnen de winst van retailorganisaties stuwen, maar Europese winkelketens lijken huiverig om op zich goed lopende filialen dicht te gooien. ING, dat spreekt van een taboe, rekende uit dat Inditex tot 10 procent extra winst kan boeken als het besluit de vierhonderd slechtst lopende Zara-winkels in Spanje te sluiten. Ook als de helft van de winkelomzet daardoor verdwijnt, dus niet wordt gecompenseerd door aankopen in andere Zara-winkels of online, neemt de winst met 6 procent toe.
Meer clicks, minder bricks
Het nieuwe rapport van ING Equity Research, alleen beschikbaar voor klanten, volgt op een eerder rapport van de bank over de toekomst van retail in Europa: ‘The more clicks, the fewer bricks’. Dat kunt u wel downloaden (pdf).
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Europees taboe op winkelsluitingen'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.