Twinkle | Digital Commerce

API moet grote webwinkels interesseren voor Vergelijk.nl Shopping

2017-05-27
181123

Ongeveer vijftig webwinkeliers bieden shoppers de optie om producten direct te bestellen op Vergelijk.nl. De vergelijker heeft onlangs een API (application programming interface) opgeleverd, waarmee orders automatisch binnenkomen bij de online retailers.

Dat zegt labelmanager Levi van Wijngaarden tegen Twinkle. Sinds de start in augustus sloten zich zo’n vijftig webwinkeliers aan bij Vergelijk.nl Shopping, samen te vinden in 75 verschillende productcategorieën.

Kopen of klikken
‘Sommige aangesloten webshops doen een paar orders per dag, andere enkele tientalllen’, aldus Van Wijngaarden over het transactievolume van Vergelijk.nl Shopping. ‘De koopbereidheid hangt vooral af van de prijssstelling van de webwinkels. Voor ons maakt het overigens niet uit of consumenten direct bij ons kopen, of doorklikken naar een webwinkel.’ In het eerste geval ontvangt Vergelijk.nl een commissie over de verkoopprijs (cost per sale), in het andere een bedrag per klik (cost per click).

Weg vrij voor grotere partijen
Op dit moment zijn het volgens Van Wijngaarden vooral ‘kleinere webshops en suptoppers’ die gebruik maken van Vergelijk.nl Shopping. ‘De hele grote jongens als Bol.com en Coolblue doen dat nog niet, ook omdat de verkopen tot voor kort handmatig werden doorgegeven. Sinds de oplevering van de API, die er mede op hun verzoek is gekomen, worden orders op Vergelijk.nl direct in de systemen van webwinkels geschoten. Dat maakt de weg vrij voor nieuwe partijen.’

Nog niet bestellen via Beslist.nl
Met Vergelijk.nl Shopping was eigenaar Compare Group concurrent Beslist.nl een halfjaar geleden te snel af. Die vergelijker had al eerder een winkelmandje en bijbehorend cps-model voor webwinkeliers aangekondigd. Bestellen via Beslist.nl is echter nog altijd niet mogelijk.

Naar 12 miljoen leads
De 37 miljoen bezoeken op Vergelijk.nl zorgden afgelopen jaar voor ongeveer 9 miljoen leads naar webwinkels. De vergelijker mikt dit jaar op 42 miljoen bezoekers en 12 miljoen leads. Vergelijk.nl Shopping is belangrijk voor de verwachte conversieverhoging, maar Vergelijk.nl ambieert geen status als webshop: ' Het primaire doel is het vergemakkelijken van de keuze van de klant op basis van vergelijking.'

Nieuwe opties voor fabrikanten
Ondertussen maakt Vergelijk.nl werk van nieuwe opties voor fabrikanten om hun aanbod te etaleren. Over de voortgang van die plannen wordt binnenkort meer bekend gemaakt.