De omzet van postorderbedrijven en webwinkels is het afgelopen kwartaal harder gegroeid dan in het tweede kwartaal van dit jaar. De inkomsten vielen 6 procent hoger uit dan in dezelfde periode vorig jaar, waar de hele detailhandel een omzetplusje van 0,3 procent noteerde.
Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag bekend heeft gemaakt. Het feit dat de Nederlandse detailhandel meer inkomsten boekte dan in dezelfde periode van 2010, is volledig te danken aan hogere prijzen; de stippellijn in onderstaande afbeelding maakt duidelijk dat het volume is gedaald ten opzichte van vorig jaar:
Postorderbedrijven en internetwinkels
Bedrijven die het gros van hun producten op afstand verkopen, door het CBS aangeduid als 'postorderbedrijven en internetwinkels', zagen hun omzet in juli tot en met september met 5,9 procent toenemen ten opzichte van vorig jaar. Dat is meer dan de omzetplus (jaar over jaar) in het twee kwartaal, die uitkwam op 3,9. Ter vergelijking: in 2010 boekte deze groep bedrijven 14,6 procent meer omzet dan in 2009, in het eerste kwartaal van dit jaar bedroeg de groei nog 7,7 procent.
Dieptepunt
Het CBS communiceert geen concrete omzetcijfers bij de genoemde percentages. Duidelijk is wel dat de omzet van webwinkels dit jaar veel minder hard groeit dan vorig jaar, hoewel de groei na het dieptepunt van dit voorjaar wel weer iets is aangetrokken.
Interessant om na te gaan in hoeverre de stijging ook te maken heeft met de verschuiving van offline naar online verkopen die zich al jaren inzet. Ik kan mij voorstellen dat naast inflatie meer factoren oorzaak kunnen zijn.
Dat zou inderdaad zeer interessant zijn om uit te zoeken, al lijkt het vanzelfsprekend.