Winkeliers die primair op afstand verkopen, waaronder postorderbedrijven en vooral webwinkels, hebben afgelopen juli 7,2 procent meer omzet geboekt dan in dezelfde zomermaand vorig jaar. De groei is kleiner dan die in de eerste helft van dit jaar.
Dat blijkt uit cijfers die het CBS vanochtend heeft gepubliceerd. In de eerste zes maanden van dit jaar kwam de groei van de postorderbedrijven en internetwinkels uit op 10 procent, rapporteerde Twinkle vorig maand. De ontwikkeling was nagenoeg gelijk aan die van het hele afgelopen jaar.
Marktaandeel
De toename van 7,2 procent in juni duidt op een lichte groeistagnatie, al moet de toekomst uitwijzen of het om een enkel dipje gaat. Ondertussen blijven verkopers op afstand marktaandeel winnen ten opzichte van hun collega’s in de winkelstraat; over de hele linie kwamen de detailhandelsbestdingen afgelopen juli 0,7 procent hoger uit, vooral ten gevolge van een hogere afzet; het verkochte volume groeide met 1,5 procent, de prijzen daalden met 0,8 procent. Zowel in de food (min 0,2 procent) als in de non-food (min 1,4 procent) zijn producten in de eerste volle zomermaand goedkoper geworden.
Omzet- en afzetontwikkeling
Onderstaande grafiek brengt de omzet- en afzetontwikkeling van de detailhandel in beeld:
Het CBS brengt maandelijks alleen de procentuele omzetontwikkeling van de Nederlandse detailhandel in kaart. De genoemde groeicijfers betreffen de detailhandelaren ‘via postorder en internet’. Ze geven geen beeld van de totale online detailhandelsverkopen, benadrukt het CBS; de omzet die ‘reguliere winkelbedrijven’ via internet realiseren wordt in andere categorieën geboekt.
Wanneer een markt steeds groter wordt zal de procentuele groei van die markt lager worden. Als je het zo leest klinkt dat wat vreemd, maar de groei wordt altijd gebaseerd op het volume van de vorige periode. Dat volume wordt telkens groter. In een constant stijgende markt zoals de online markt moeten de procentuele groeicijfers op een gegeven moment wel gaan dalen. In het begin hoeft dat niet het geval te zijn, maar wanneer een bepaald volume is bereikt moeten we ons prijzen met lagere groeipercentages die in absolute zin nog zeer significant kunnen zijn. Wellicht dat we deze fase van de online markt nu ingaan.
Wellicht ook dat de groei van pure online spelers minder groot is door de ontwikkelingen van omni channel retail bedrijven ? Deze laatste groep is natuurlijk flink een inhaalslag aan het maken.
Jammer dat in dit artikel niet wordt aangegeven hoe groot de groei online is van omni channel retailers. Hierdoor ontstaat er wellicht een duidelijker beeld.
@marcel ten Hoopen: helaas brengt het CBS dat niet apart in kaart. In de Thuiswinkel Markt Monitor wordt e.e.a. voor zover ik weet ook niet uitgesplitst.
Wij zagen met het WK een sterke daling in bijna alle webwinkels die we beheerden. Dat bijna alle webwinkels een daling vertoonden kan liggen in het feit dat we geen WK gerelateerde webwinkels beheren.
Toch frapant dat deze zomermaanden voor veel webwinkels een duidelijke daling lieten zien. Terwijl eind augustus alle (bijna geen uitzondering) webwinkels weer een sterke groei laten zien die ook in september behoorlijk doorzet.
Dit CBS-cijfer betreft, neem ik aan, de groei van Nederlandse websites. Het is goed mogelijk dat buitenlandse sites harder groeien dan dit cijfer en zo Nederlandse omzet opsnoepen.
@Jeroen: het gaat om postorderbedrijven en internetwinkels die bij de Nederlandse Kamer van Koophandel staan ingeschreven.