Twinkle | Digital Commerce

Goede groei voor webwinkels in ‘matige’ retailmaand september

2017-11-08
180101
  • 0:59

Internetwinkels en postorderbedrijven hebben in september 9,3 procent meer omzet geboekt dan vorig jaar in dezelfde maand. Na een paar mindere zomermaanden is de groei weer aangetrokken. De totale Nederlandse detailhandelsbestedingen namen iets af.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. Nederlandse verkopers op afstand boerden in september dus niet alleen beter dan in voorgaande maanden (7 procent groei in juli en augustus), maar ook een stuk beter dan hun offline collega’s.

Dip in non-food
De totale non-food bestedingen lagen afgelopen september bijna vier procent lager dan in september vorig jaar. Hieronder is te zien dat vooral verkopers van kleding en huishoudelijke artikelen omzet inleverden, terwijl elektronicaverkopers en doe-het-zelfzaken uit het dal lijken te zijn geklommen:


‘Via postorder en internet’
Het CBS brengt maandelijks alleen de procentuele omzetontwikkeling van de Nederlandse detailhandel in kaart. De genoemde groeicijfers betreffen de detailhandelaren ‘via postorder en internet’. Ze geven geen beeld van de totale online detailhandelsverkopen, benadrukt het CBS; de omzet die ‘reguliere winkelbedrijven’ via internet realiseren wordt in andere categorieën geboekt.