Twinkle | Digital Commerce

12Return wil ‘iDeal van de retourlogistiek worden’

2017-05-27
461311
  • 1:32

12Return heeft een softwareoplossing ontwikkeld die de retourlogistiek voor webwinkels moet vereenvoudigden. De module biedt webshoppers de keus om producten af te geven bij PostNL, Kiala of DHL Servicepoints.


12Return, gevestigd op de campus van het Dutch Institute for Advanced Logistics (Dinalog), presenteert zich sinds gisteren online op Webshopretouren.nl. Voor het eind van dit jaar worden de eerste twee webwinkels aangesloten, aldus initiatiefnemer Stef de Bont tegen Twinkle. Zij maken gebruik van de API (application programming interface) of van de Magento plug-in die werd ontwikkeld: ‘Binnenkort komen we ook met een plug-in voor osCommerce’, belooft De Bont.

Verrassingen elimineren
Volgens de ondernemer elimineert 12Return verrassingen in het retourproces: ‘Door de retourketen bij de klant te starten ontstaat de mogelijkheid om de keten beter te sturen en om slimmer gebruik te maken van informatie. Zo weet de webshop in een vroeg stadium wat geretourneerd gaat worden. Deze info kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor het ontvangstproces, voorraadplanning en creditering.’

Vast of variabel tarief
12Return gaat de markt op met twee verschillende pakketten voor webwinkels, één met alleen een eenmalige opstarfee en één zonder starttarief maar met maandelijkse kosten en een commissie per transactie. Dit business pakket biedt ook opties om pakketten bij de shopper af te halen, en om extra vervoerders of afleverpunten (zoals eigen winkels) aan te sluiten. Deze webwinkels krijgen toegang tot een retourdashboard en ze kunnen de retouren afwikkelen via eigen contracten met pakketbezorgers.

Powerd by 12Return
De Bont zegt dat 12Return moet uitgroeien tot ‘de iDeal van de retourlogistiek’, een nieuwe standaard dus. Dat wil overigens niet zeggen dat 12Return zich als merk in de hoofden van consumenten wil prenten: ‘Nee’, zegt De Bont, ‘de webwinkels zijn het belangrijkst. We kunnen de module aanpassen aan de look and feel van de klant. Powered by 12Return, is het dan.’