Twinkle | Digital Commerce

Britse websuper Ocado gaat de straat op

2017-11-08
180101
  • 1:30

Ocado, een supermarkt die alleen via internet verkoopt, laat zich vanaf morgen voor het eerst zien op straat. In The City of London wordt een virtual shopping window geplaatst. Voorbijgangers kunnen er boodschappen doen door barcodes te scannen met hun mobieltje.

Ocado houdt het virtuele shopraam in winkelcentrum One New Change tot 1 september geopend. De pure player kijkt al naar mogelijkheden om het initiatief een vervolg te geven, ook in andere Britse steden. Ondertussen is het kantoor van Ocada 'buzzing with excitement'.

Ocado on the go
Wie morgen on the spot boodschappen wil doen met zijn mobieltje, dient de Ocado on the go applicatie te downloaden. Daarmee kunnen barcodes bij de op het raam afgebeelde supermarktproducten worden gescand. Het gaat om een selectie van Ocado's assortiment. Na een bevestiging kunnen de gescande artikelen aan het mobiele winkelmandje worden toegevoegd, waarna kan worden afgerekend.

Primeur
Met zijn On the go app claimde Ocado in 2009 een wereldprimeur te hebben op het gebied van mobiel boodschappen doen. Het Zwitserse Coop was de Britse websuper, die onlangs voor het eerst in zijn historie zwarte cijfers schreef, echter net even voor. Ocado laat vandaag weten dat inmiddels 15 procent van de boodschappenbestellingen binnenkomt via mobiel.

Tesco in Zuid-Korea
De ‘pop-up shop’ van Ocado doet denken aan een initiatief van concurrent Tesco. Dat supermarktconcern, eveneens van Britse bodem, experimenteerde in Zuid-Korea met een virtuele super voor zijn keten Home Plus. De succesvolle proef, waarbij reizigers winkelen door QR codes te scannen op de muur van metrostation, krijgt waarschijnlijk een vervolg.


Hieronder vindt u enekele afbeeldingen van Ocado Window Shopping, op verzoek van Twinkle toegestuurd vanuit de UK: