Twinkle | Digital Commerce

Tesco groeit online met 90 procent

2020-10-08
1000562
  • [nieuws]
  • 0:59

Britse supermarkt Tesco zag haar online business in de drie maanden tot augustus met maar liefst 90 procent stijgen. De totale verkoop steeg met 9 procent.

De winst voor belastingen in het eerste halfjaar bedroeg 551 miljoen. De verschuiving naar online maakt volgens Internetretailing deel uit van een verandering in winkelgewoonten, waardoor consumenten wekelijks een online bestelling plaatsten. Vervolgens deden ze extra boodschappen bij lokale Tesco-winkels. Daardoor is de verkoop in grote winkels met slechts 1,4 procent gegroeid. De gemiddelde grootte van het winkelmandje in grote winkels steeg echter met 56 procent, omdat consumenten minder vaak naar de winkel zijn gegaan.

Ook al heeft Tesco een mooie groei doorgemaakt online, is er ook een flinke rekening van 553 miljoen bijgekomen voor extra veiligheidsmaatregelen in winkels. Daardoor vaagde de meeste materiele winst van het kwartaal weg.

Ceo Ken Murphy reageerde op de verschuiving naar online: ‘Als reactie op de aanzienlijk toegenomen vraag hebben we onze online activiteiten snel uitgebreid, met meer dan een verdubbeling van de capaciteit tot 1,5 miljoen bestellingen per week. De pick-uren zijn verlengd, de levertermijnen verruimd en er zijn meer tijdelijke werknemers aangetrokken.’