De laatste jaren heeft iedereen in China 's werelds meest succesvolle internetbedrijven aan wal zien komen, om al wankelend hun kantoor en site op zetten en om al snel daarna met de staart tussen de benen te vertrekken. Hoe kan dit?
Internationale bedrijven vertrekken vanwege meningsverschillen tussen de leiding in China en het hoofdkantoor, problemen met een lokale partner of een te laag budget. Maar de problemen voor deze bedrijven vloeien voort uit één hoofdprobleem: ze zijn niet Chinees. De cultuur is hier anders, ook de internetcultuur.
Klein marktonderzoek, grote persconferentie
De standaardprocedure van bedrijven die vanuit het buitenland naar China komen in een notendop: klein marktonderzoek, grote persconferentie, kantoor opent met veel lokaal personeel om vervolgens exact hetzelfde te doen als in Europa of de VS. Op papier allemaal goed, en vaak zijn de hits gigantisch hoog in het begin.
Maar dan gaan dingen verkeerd, het bezoek neemt af en er komt een lokale variant op de markt die erg op de originele site lijkt, maar met een paar kleine verschillen. De nieuwigheid van de site is weg en al gauw blijven er maar weinig hits over.
Subculturen
Succesvolle websites komen vaak voort uit subculturen waarmee de bezoeker zich associeert. Bij Hyves is dit oorspronkelijk de Nederlandse jeugdcultuur, bij Thuisbezorgd.nl de luie student. De oprichter van een dergelijke site is vaak zelf ook lid van die subcultuur. Als een Chinese subcultuur niet bekend is, dan is de doelgroep niet bekend. Een buitenlandse website met een Chinees jasje gaat dan geheid ten onder aan een meer authentieke kopie, die wel de juiste snaar weet te raken. Als buitenlandse website ben je dan verloren.
Ik ben ervan overtuigd dat zeer succesvolle webwinkels dan ook niet zomaar hetzelfde succes in een ander land kunnen hebben. Cultuur gaat boven het internet. Ik ben van mening dat dit niet alleen geldt voor China, maar ook voor Europa en regionaal zelfs in Nederland.
Eens?
__________
Nieuwe uitdaging
Voor degene die mijn vorige post hebben gelezen. Afgelopen maanden was ik druk met de voorbereidingen op de lancering van een nieuw e-commerce project. Er waren enkele investeerders geïnteresseerd, maar toen kwam er een aanbod dat ik niet kon afslaan: het Nederlandse Privatelabeltrader.com gaat zich in China vestigen en ik zal degene zijn die vanaf september hierover leiding zal geven.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Cultuur gaat boven het internet
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.