Twinkle | Digital Commerce

Noël Manning over de app-strategie van V&D

2017-05-27
379376
  • 3:21

V&D koerst met zijn app-strategie op betere integratie van mobiel en webshop, en vervolgens op een transactionele mobiele site. De bestaande app krijgt een betere zoekfunctie. Verder komt het warenhuis deze maand met een app voor Android.

Tekst: Friso Liesker

Dat zegt e-commerce manager Noël Manning in MarketingTribune. Sinds kort heeft V&D een eigen, nog redelijk basale applicatie voor de iPhone. V&D ziet dat als een eerste stap en geeft er nog weinig ruchtbaarheid aan. In een vraaggesprek geeft Manning aan wat V&D met zijn app wil: ‘Er moet een betere integratie komen met het foldertraject.’

Wat heeft de V&D-app te bieden?
'Algemene informatie over V&D en het gehele assortiment van het online warenhuis. Elke week wordt dat ververst. Ook zit er een shop locator op met adressen en openingstijden van alle V&D- en La Place-vestigingen.'



'Verder kun je je favoriete artikelen op een wish list plaatsen en die delen met anderen. Bovendien zijn Facebook, Twitter en YouTube van V&D onder één button ‘social media’ verzameld, zodat je altijd op de hoogte kunt blijven van wat er bij V&D en La Place gebeurt.'

Waarom is de app gelanceerd?
'Omdat we een enorme vlucht zien van het gebruik van mobile devices, met de iPhone voorop. We zien dat veel van onze klanten op apps overstappen onder meer aan de herkomst van onze websitebezoekers.'

Voor wie is de applicatie bedoeld?
'In feite voor de klant van V&D. De bedoeling is om met dit nieuwe mobiele kanaal een brug te slaan tussen het web en de winkel. Bijna iedereen loopt inmiddels met een smartphone rond. De eerste gebruikers zullen, denk ik, onze webshopklanten zijn.'

Hoe krijgt u de consument zover dat hij de app op zijn iPhone zet?
We bieden hem aan via de iTunes-winkel en we zetten onze e-kanalen in, zoals onze nieuwsbrief en de website. Inmiddels is de app achtduizend keer gedownload. Het is lastig te voorspellen hoe dat zich ontwikkelt. Het is voor ons een eerste stap, we geven er nog weinig ruchtbaarheid aan, we willen eerst ervaring opdoen. Het is onderdeel van onze multichannelstrategie. Vooralsnog gaat het nog niet om verkoop, de app kan ook een rol spelen in het beslissingsproces.'

Op welke wijze wordt de app momenteel gebruikt? Worden er veel wenslijstjes gemaakt?
'Tot nu toe nog maar een paar honderd keer. Dat is voor ons een signaal dat de applicatie makkelijker toegankelijk moet worden. Op het moment moet je je wish list nog per e-mail versturen; je kunt hem dus nog niet met één knop op Facebook zetten. Kortom, de integratie tussen de verschillende sociale media is nog niet optimaal. Gebruikers van de app zoeken met name vestigingsinformatie. Er iets kopen is nog niet mogelijk. Het is een soort catalogus met het volledige assortiment.'

Is een app niet vooral iets voor echte merkenfans? Heeft V&D die status?
'Ik denk dat V&D op het gebied van damesmode zeker interessant is en dat het echt loont om ons te volgen. Als we naar het aantal downloads kijken, zien we dat het ook aanslaat; we proberen daar heel bewust een steeds wisselend en aantrekkelijk aanbod te hebben. Al kunnen we daar nog korter op de bal zitten dan nu gebeurt.'

Hoeveel heeft u erin geïnvesteerd?
'Voor een paar duizend euro kun je een app lanceren en relevante functionaliteiten geven. We stoppen er nog niet te veel geld in, we luisteren naar onze klanten en testen ook het gebruik. Aan de hand van deze feedback zetten we steeds stapjes van een paar duizend euro om de app door te ontwikkelen. Voor inspiratie kijken we onder meer naar de uitgebreide mobiele website van het Britse concern Asos. Die is echt hoogstaand, je kunt er ook transacties doen. Onze volgende stap moet zijn: eerst een betere integratie van mobiel en webshop, en vervolgens een transactionele site. Ook gaan we daar een goede zoekfunctie op maken. En er moet een betere integratie komen met het foldertraject. Verder komen we in mei met een app voor Androids. Het besturingssysteem daarvan groeit harder dan dat van de iPhone. En het aantal Android-gebruikers is het aantal iPhone-gebruikers zelfs al gepasseerd. Uiteindelijk willen we een platformonafhankelijke mobiele website, die alle smartphones herkent.'

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune, nummer 9 van 2011.