Twinkle | Digital Commerce

LivingSocial gaat Nederland in en straat op

2017-05-27
180101
  • 1:37

LivingSocial zoekt personeel om de Nederlandse retailmarkt te gaan bewerken. De grootste concurrent van Groupon is op de Amerikaanse thuisgrond ondertussen begonnen met Instant Deals, een mobiele toepassing die shoppers wijst op 'uuraanbiedingen' in de buurt.

Twinkle maakte in september al melding van de aanstaande entree van LivingSocial in ons land. ‘We’re coming soon to Amsterdam’, beloofde het bedrijf toen. Vervolgens bleef het lange tijd rustig rondom LivingSocial, althans in Nederland, terwijl grote partijen zich verdrongen rond het nieuwe fenomeen (groeps)kortingsites: de Telegraaf Media Group nam een belang in GroupDeal, Marktplaats startte Marktplaats Aanbieding en Wegener lanceerde Sweetdeal.

Werving
Inmiddels is LivingSocial gestart met de werving van sales-lieden in Nederland. Wie een geschikte kandidaat aandraagt, kan een bonus van 500 euro in de wacht slepen:



Instant Deals
In de Verenigde Staten is LivingSocial ondertussen een test begonnen met Instant Deals. Daarmee combineert het bedrijf volgens vakblad Internet Retailer two industry buzzwords: location-based en daily deals. De beoogde toevoeging aan de mobiele applicatie van LivingSocial wijst shoppers op actuele aanbiedingen bij retailers binnen een straal van een halve mijl (iets meer dan 800 meter). Nu en hier dus.

Deals van een paar uur
Anders dan de gewone aanbiedingen van Livingsocial, die 24 uur geldig zijn, zijn Instant Deals een stuk korter van kracht. Doel is om het verkeer naar de winkel- of horecavloer te bevorderen in rustige uren. LivingSocial wijst zelf als voorbeeld op restaurants, die tussen drie een vijf uur ’s middags passanten kunnen trekken met een ultratijdelijke korting. Volgens CEO Tom O’Shaughnessy is flexibiliteit in timing en aanbod zowel voor leden als voor merchants essentieel voor het succes van LivingSocial.

Test
Instant Deals worden aanvankelijk getest in drukke winkelgebieden in Washington D.C. LivingSocial heeft wereldwijd meer dan twintigduizend geregistreerde gebruikers. Het bedrijf heeft klanten in tweehonderd landen naar eigen zeggen 311 miljoen dollar aan korting verstrekt in 2010.