De grote krantenuitgevers in Nederland proberen ieder op hun eigen manier meer geld te verdienen met online verkoop. Waar de Telegraaf Media Group en Wegener kiezen voor een brede strategie, vernauwen NRC en De Persgroep hun focus, inventariseerde MediaFacts.
In zijn laatste nummer brengt MediaFacts een groot artikel met de kop: ‘E-commerce speerpunt van krantenuitgevers’. De vaktitel sprak met e-commerce managers en woordvoerders van de grootste uitgevers. Hieronder vindt u een samenvatting van hun speerpunten:
Telegraaf Media Group
De Telegraaf Media Group (TMG) wil zijn omzet uit e-commerce de komende vijf jaar vervijfvoudigen, van 10 miljoen euro in 2011 naar circa 50 miljoen euro in 2016. Op verschillende digitale platforms van TMG, waaronder Hyves, Jaap.nl en Reiskrant, moeten meer transacties worden gesloten. Handel krijgt ruim baan in ‘het nieuwe digitale ondernemerschap’ van het uitgeefconcern. TMG streeft naar een centrale backoffice die behalve voor de online verkoopactiviteiten van de krant ook voor alle andere platforms kan worden ingezet. Het uitgeefconcern, nummer 75 in de Twinkle100 met 7,4 miljoen euro webomzet, ziet verder onder meer brood in shop-in-shops van andere verkopende partijen. Volgens de nieuwe voorzitter Herman van Campenhout staat TMG ook open voor overnames van bestaande webwinkels.
Wegener
Wegener, uitgever van verschillende regionale kranten, dagblad De Pers en een keur aan huis-aan-huisbladen, wil e-commerce ‘in een breder perspectief plaatsen’. Dat zegt interim webwinkelmanager Roy Kuipers over de nu nog zeer titelgebonden en vooral op senioren gerichte online verkoopinitiatieven van Wegener. ‘Zo zullen we e-commerce meer en meer als een totaaloplossing aanbieden voor onze adverteerders. Daarnaast zullen we consumenten via nichemarkten bedienen.’ Gedacht wordt onder meer aan de opening van een ticketshop en een gezondheidsplatform, eventueel in samenwerking met derde partijen.
NRC Media
NRC Media wist de kosten van zijn e-commerce operatie dit jaar met 25 tot 50 procent te verminderen, aldus chef e-commerce Joost Poort. ‘Dat is bereikt dankzij het onderbrengen in een aparte BV geheel los van de kranten, plus insourcing van een aantal activiteiten. We doen alles weer in huis, behalve de fysieke distributie.’ De klantenservice, de order- en de financiële administratie kwamen terug. S&H houdt nog wel voorraad, PostNL doet de bezorging. Omdat de kosten terug liepen en de omzet steeg, nam NRC’s winst uit online verkoop flink toe.
De vorige uitgeefdirecteur Gert Jan Oelderik zei begin 2009 dat de ‘derde geldstroom’ (naast abonneegelden en advertentie-inkomsten) dit jaar 15 procent van NRC’s totale omzet zou moeten uitmaken. Poort laten weten dat de netto-omzet uit e-commerce nu tussen de 5 en 10 procent ligt, dus exclusief de omzet van derde partijen als reisorganisaties. ‘Inclusief komt het richting 15 procent’, aldus Poort. Komend jaar hoopt NRC, met een webomzet van 10,1 miljoen euro de nummer 65 in de Twinkle100, 20 tot 25 procent meer omzet te boeken uit retail.
De Persgroep
Hogere volumes en dito marges. Dat is de inzet van De Persgroep (nummer 61 in de Twinkle100 met een omzet van 11,3 miljoen euro) op het gebied van e-commerce voor zijn Nederlandse titels. Patrick van Waeyenberge wordt per 1 januari 2012 directeur van het nieuwe De Persgroep Digital. ‘We gaan van honderden naar zo’n tien producten, die specifiek als actie worden aangeprezen’, zegt hij over Vkshop.nl.
Bij de opening van de nieuwe webwinkel van de Volkskrant, afgelopen juni, was het nog de bedoeling om tienduizenden producten te gaan aanbieden. Maar, zegt Van Waeyenberge: ‘Met een breed assortiment moet je heel sterk zijn om met een Bol.com te kunnen concurreren. De benodigde expertise hebben we niet in huis, dus moeten we doen wat we goed kunnen met de titels samen.’
De Persgroep, ook eigenaar van Het Parool en Trouw, boekt nog geen vijf procent van zijn omzet en winst uit digitale verkoop volgens Van Waeyenberge. In de nieuwe opzet gaan de Persgroep-kranten e-commerce actiematiger inzetten, waardoor kosten voor voorraden en klantenservice omlaag zullen gaan.
Editorial downloaden
U kunt de hele editorial van MediaFacts, inclusief aandacht voor de e-commerce plannen van Sanoma Media, hier downloaden.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
E-commerce plannen in krantenland
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.