Twinkle | Digital Commerce

Wegener verkoopt JobTrack met AutoTrack aan De Persgroep

2017-05-27
178114
  • [nieuws]
  • 1:24

Wegener verkoopt AutoTrack voor een bedrag van 26 miljoen euro aan De Persgroep, maakte het verkopende uitgeefbedrijf vanochtend bekend. Voor dat bedrag wordt De Persgroep ook eigenaar van de merknaam JobTrack en het domein Jobtrack.nl.

Volgens Tweakers, onderdeel van De Persgroep, is sinds de verkoop van Hyves aan de Telegraaf Media Groep niet zoveel geld weggelegd voor een site als nu voor Autotrack.nl is betaald. Wegener maakte vanochtend verder bekend dat dus ook JobTrack van eigenaar wisselt, dat zijn digitale directeur Sander van den Hout naar De Persgroep verkast en dat die uitgeverij als gevolg van een separate overeenkomst 2 miljoen euro aan advertenties mag plaatsen in de Wegener-media.

Bijna vijfduizend dealers
Autotrack.nl, waarvan zo'n 4.800 autodealers abonnee zijn, trekt maandelijks naar eigen zeggen ongeveer 1,2 miljoen bezoekers. Sinds het jaar 2000 biedt de site een plek waar tweedehands auto's worden verhandeld. Vier jaar later kwamen daar nieuwe auto's bij. AutoTrack noemt zich marktleider in de online autobranche.

Aandelentransactie
De waarde van de aandelentransactie bedraagt meer dan 7 keer het operationele resultaat (EBITDA) van AutoTrack, laat Wegener weten. Afgelopen jaar boekte de site een resultaat (voor belasting) van circa 3 miljoen euro, de geconsolideerde boekwaarde op 31 december jongstleden was ongeveer gelijk aan dat bedrag.

Bereik
Over JobTrack zijn verder geen details naar buiten gebracht. Uit bereikcijfers van Stir blijkt dat de site afgelopen januari 1,8 procent van de Nederlandse internetbevolking over de digitale vloer kreeg. Het bereik van AutoTrack lag ruim twee keer zo hoog, op 3,7 procent. Het door Wegener gecommuniceerde bereik (1,2 miljoen Nederlanders) van de autosite zal het aantal bezoeken betreffen.