Twinkle | Digital Commerce

De kracht van specialisme

2017-05-26
180101

‘Ciao,’ zegt Peppe, terwijl hij me glimlachend naar de deur van zijn Italiaanse specialiteitenwinkel in Rotterdam begeleidt. Ik weet waarom Peppe lacht. Dat heeft niks met Zuid-Europese charme te maken.

Door: Nick Lenten

Nee, hij heeft me namelijk net voor de derde keer deze maand voor meer dan 20 euro aan producten verkocht, waarvan ik niet wist dat ik ze nodig had. Inclusief die net iets te dure fles olijfolie en de grootverpakking amandelkoekjes die ik toch nooit opkrijg. Ik ben uitgekleed waar ik bijstond. Maar ik vond het fantastisch.

Specialisme is iets moois. En specialisten zijn mooie mensen. Persoonlijkheden die met passie en enthousiasme vertellen over de producten die ze verkopen. Die je niet alleen inspireren met een enorm aanbod, maar je vervolgens ook helpen de juiste keuze te maken. Die met autoriteit zeggen ‘die moet je hebben’, waarna je met plezier je pinpas trekt.

Internet geeft specialisten een prachtig platform. Via forums, blogs, social media en natuurlijk webshops hebben ze een veel groter bereik. Maar toch mist er wat, zeker in webwinkels. Tussen de anonieme lijsten met producten ontbreekt vaak de eigenzinnigheid van een echte specialist. Zijn verhaal, zijn gezicht en vooral zijn overtuigingskracht. Iemand die me met een gerust gevoel naar het betaalscherm leidt. Waarom word ik als klant geconfronteerd met de uitgekauwde verkoopretoriek van de fabrikant in plaats van een origineel verhaal? Waarom zie ik de productfoto’s die ik op elke andere site ook al tegenkom en geen videoreview op YouTube? Waarom is het 0900-telefoonnummer verstopt achter een chatbox, terwijl ik graag met je wil praten?

In een markt waar je een cursus webshop-openen-in-1-dag cadeau krijgt bij je ADSL-startersabonnement, is er in mijn ogen maar één manier om de permanente strijd om de nummer één positie in Kieskeurig te ontlopen: persoonlijk, authentiek productspecialisme.

Peppe, wanneer open jij je webwinkel?

Nick Lenten is manager Merk & Communicatie bij Coolblue.

Deze posting is terug vinden in Twinkle nummer 3, die aanstaande dinsdag verschijnt. Daarin vindt u onder meer een interview met 123inkt.nl, een focus op open source e-commerce pakketten en de resultaten uit het Afiiliate Onderzoek van Yonego.

Lenten geeft het stokje voor deze wisselcolumn door aan Rune Solvsteen, ad interim e-commerce directeur bij Hunkemöller.