Twinkle | Digital Commerce

Paul Nijhof over Beter Bed op Wehkamp.nl

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:56

Wehkamp.nl kwam vandaag een samenwerking overeen met Beter Bed NV. De naamgevende formule van dat concern gaat producten verkopen op Wehkamp.nl. Twinkle stelde enkele vragen over de samenwerking aan Paul Nijhof, CEO van Wehkamp-moeder RFS Holland Holding.

Waarom is dit een verrijking voor Wehkamp.nl?
‘Beter Bed is de meest succesvolle retailer van Nederland op zijn terrein. Door de strategische alliantie kunnen we de hele slaapwereld een extra boost geven, met mooie merken als M line, Kårlsson, Alpin+ en Pullman. We weten van onze klanten dat er belangstelling is voor die merken.’

Als ik op Wehkamp.nl een bed koop van Beter Bed, met wie sluit ik dan een overeenkomst?
‘Met Wehkamp.nl. Alleen de logistieke afhandeling is in handen van Beter Bed. Het gaat om een shop-in-shop, zoals we die ook hebben van C&A, Scapino, Miss Etam en Promess.’

Dat is dus anders dan bij het gister gelanceerde Bol.com plaza, dat vooral dienst doet als etalage ?
‘Heel anders ja.’

Komen alle producten van Beter Bed te koop op Wehkamp.nl?
‘Niet allemaal, maar wel een heel groot deel van het assortiment. We weten door onze allianties met andere retailers, zoals C&A, dat wat in de winkel goed loopt online niet goed hoeft te lopen. We gaan ervoor een zo aantrekkelijk mogelijk productaanbod te presenteren.’

Wat is de online-potentie van het soort producten dat Beter Bed verkoopt?
‘Uit onderzoek van OC&C (meer daarover in Twinkle 10-2010, red.) komt naar voren dat over tien jaar zo’n 30 procent van de omzet in de totale woonmarkt online wordt geboekt. Dat is heel substantieel. Beter Bed wil voorop lopen in die ontwikkeling en gaat daarom met ons in zee. Wij beschikken over een enorm bereik en traffic.’

Heeft u afspraken met Beter Bed gemaakt op het punt van exclusiviteit?
‘Over de details van ons contract laat ik me niet uit. Maar het is zeker niet zo dat we andere beddenverkopers categorisch zullen weigeren als ze bij ons aankloppen.’

Wehkamp.nl heeft het aantal werelden uitgebreid van drie naar vijf en gaat de komende periode investeren in beauty en sport, zei u onlangs in een interview met Twinkle. Komen er in die categorieën ook van dit soort allianties?
‘In hetzelfde interview heb gezegd dat we in strategische allianties een pijler van groei zien voor de toekomst. Daar laat ik het even bij.’