Twinkle | Digital Commerce

Bol.com stelt zijn platform open voor concurrenten

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 2:15

Bol.com biedt andere webwinkeliers voortaan de ruimte om te verkopen op zijn platform. Megapool.nl, Informatique, Internetshop.nl en Bobshop zijn de eerste online-verkopers die delen van hun assortiment aanbieden op Bol.com plaza.

Bol.com zegt vandaag een 'revolutionaire stap' te hebben gezet in de verbreding van zijn winkelaanbod, door de poorten open te stellen voor derden. Het claimt de eerste winkel in Nederland te zijn met een verkoopconstructie als deze, al toegepast door grote Amerikaanse online-retailers als Amazon, Wal-Mart en Sears.

Partners toevoegen
Op dit moment worden enkele honderden artikelen van de vier genoemde elektronicaverkopers aangeboden op Bol.com/plaza. ‘Het is voor ons geen doel op zich om in rap tempo partners toe te voegen’, aldus directeur Daniel Ropers, die wel verwacht dat Bol.com de nieuwe service dit jaar nog ‘significant kan uitbreiden’.

Nieuwe productcategorieën
In de toekomst kunnen partners zichzelf aanbieden om te gaan verkopen via Bol.com, zoals verkopers van tweedehands artikelen dat al enige tijd kunnen doen. De poorten worden ook geopend voor webwinkeliers die geen consumentenelektronica verkopen. Ropers: ‘Door het toelaten van specialistische partijen wordt het assortiment uitgebreid en kan de klant in iedere categorie nog beter vinden wat hij zoekt, ook de artikelen die Bol.com om bepaalde redenen niet kan opnemen in zijn assortiment.’ Volgens de directeur kan de opname van nieuwe partners zelfs leiden tot de toevoeging van nieuwe productcategorieën.

Prijzen en voorwaarden
Voor de producten van andere webwinkeliers op Bol.com betalen klanten onder de streep hetzelfde - de verzendkosten incluis - als op de eigen site van de online-retailer. Bol.com vermeldt bij het aanbod van derden welke voorwaarden gelden met betrekking tot het transactieproces, de betalingsafhandeling en garanties. De betrouwbaarheid van de partners wordt inzichtelijk gemaakt door koopervaringen van eerdere klanten te tonen.

Wie regelt wat?
Bol.com maakt klanten via onderstaande tabel duidelijk hoe de verantwoordelijkheden liggen bij een verkoop op Bol.com plaza:



Bol.com geen partij
Bol.com, dat een vaste en een variabele verkoopcomissie opstrijkt bij verkoop door een partner, heeft een faciliterende rol en is zelf geen partij bij een koopovereenkomst. Uit de voorwaarden (7.2): 'Bol.com is jegens de koper op geen enkele wijze aansprakelijk voor enige tekortkoming van de Partner in nakoming van de (koop)overeenkomst en/of de Voorwaarden bol.com plaza.'

Overigens heeft Ropers met de launching partners van Bol.com plaza afgesproken geen mededelingen te doen over de hoogte van de verkoopvergoedingen.

10 miljoen bezoekers
Volgens de directeur kunnen partners van Bol.com meeliften op het maandelijkse bereik van ongeveer 10 miljoen bezoekers en de relatie met 3 miljoen klanten. Bol.com, dat een lidmaatschap van Thuiswinkel.org eist van partners, kijkt uit naar webwinkeliers met lage prijzen en een snelle en betrouwbare levering. De webgigant zegt zijn klanten meer keuze te willen bieden ‘met de service die zij van ons gewend zijn'.

Meer over Bol.com plaza leest u hier.