Twinkle | Digital Commerce

Sinterklaas maakt zich zorgen

2017-05-26
180101

In de laatste zes weken van 2010 zullen Nederlanders 9,1 procent van al hun aankopen online doen, blijkt uit een onderzoek van het Britse Centre for Retail Research. Da's veel meer dan vorig jaar. Ik maak me nu echt zorgen.

In het onderzoeksrapport ’Christmas 2010: European Assesment’ staat dat Sinterklaas en zijn Pietermannen dit jaar 36 procent meer pakjes op tijd in de schoentjes moet bezorgen. En als Sinterklaas het niet redt dan mag de Kerstman zeker weer de naleveringen doen?

Ik voorspel veel nee-verkopen en burenruzies over zoekgeraakte pakjes, Russische toestanden bij de postkantoren, overbelaste websites, duizenden helpdeskmailtjes naar youp@nrc.nl, zwetende mama’s en papa’s die op het laatste moment nog naar de winkel moeten en veel, heel veel teleurgestelde kindergezichtjes.

En de webwinkel? Daar wordt het een extreem drukke januarimaand met al die retouren en klachten. Zegt u die wintersportvakantie maar af…

Problemen
Ik sta niet alleen… 40 procent van de consumenten heeft wel eens problemen. De grootste ergernissen zijn de hoge verzendkosten, het tijdstip van bezorgen en het uit voorraad zijn van producten. We meldden vorig jaar al dat de helft van de online shoppers spijbelt om thuis een pakje te kunnen ontvangen.

Was eerst ‘veilig betalen’ de hobbel voor de groei van webwinkels… is ‘veilig afleveren’ de volgende hobbel?

Te laat voor innovatie!
Innovatie is echt nodig. Als webwinkelier moet je begrijpen dat in die laatste meters succes wordt gemaakt of gekraakt. Bezorgen op afspraak, betrouwbare voorraad- en track-and-trace informatie voor de consument, geen diefstal en een goede controle op de identiteit van de ontvanger zijn de minimale eisen vandaag.

Het is een beetje laat om dat allemaal nu nog te gaan regelen. Ik ga dit jaar weer ouderwets shoppen in de Kalverstraat en de Haarlemmerdijk.