In geen ander West-Europees land groeit het online-omzetaandel in de staart van het jaar zo hard als in Nederland. In de laatste zes weken van 2010 zullen Nederlanders 9,1 procent van al hun aankopen online doen, ruim een derde (36 procent) meer dan vorig jaar.
Die conclusie valt te trekken uit onderzoek van het Britse Centre for Retail Research, dat te rade ging bij nationale instanties voor marktberekeningen, onafhankelijke onderzoeksbureau en een aantal grote retailers. Christmas 2010: European Assesment, zoals het rapport van opdrachtgever Kelkoo is gedoopt, gaat in op de ontwikkelingen in (online-)eindejaarsinkopen in negen landen: Groot-Brittannie, Frankrijk, Denemarken, Duitsland, Italië, Noorwegen, Spanje, Zweden en Nederland.
Onderstaande tabel brengt de belangrijkse cijfers in beeld:
Ondanks groei: bestedingen beneden gemiddelde
Hoewel de detailhandel dus nergens zo hard terrein verliest aan internet, afgaande op deze cijfers althans, is het niet zo dat Nederlanders vaker dan andere West-Europeanen eindejaarsinkopen doen online. Sterker: de webbestedingen in ons land (1,2 miljard euro in de genoemde periode) zijn goed voor niet meer dan 9,1 procent van de complete retailomzet tot eind dit jaar. Dat percentage ligt lager dan het gemiddelde van 10,3 procent over alle landen.
Meer informatie over het onderzoek vindt u op Kelkoo.nl.
Sinterklaas mag zich dan wel grote zorgen gaan maken over het leveren van al die pakjes!
http://www.twinklemagazine.nl/weblog/2010/10/sinterklaas-maakt-zich-zorgen/index.xml