Twinkle | Digital Commerce

Metro opent Metroshop.nl

2017-11-08
180101

Metro is begonnen met de exploitatie van webwinkel Metroshop.nl. Het assortiment wordt de komende week uitgebreid van twee tot zes productcategorieën. Vanaf november wil de gratis krant ook mobiel producten gaan verkopen.

Metro kondigt de webwinkel aan op de achterkant van de krant van vandaag. Voorlopig worden op Metroshop.nl alleen artikelen in de categorieën games en huis & tuin verkocht. ‘Dat komt omdat we slechts producten aanbieden die we ook daadwerkelijk op voorraad hebben. Binnenkort komen de categorieën boeken, dvd’s, kids en lifestyle erbij’, aldus Metro’s Menno van Maanen. Volgens de business development manager zullen incidenteel ook onder meer tickets en gadgets worden aangeboden op Metroshop.nl. Vanaf begin volgende maand moeten de producten uit de shop ook op een mobiele site te koop komen.

Club Metro
Metro had al een webshop, voor leden van Club Metro. Gespaarde punten bij (voornamelijk offline-) retailers kunnen in die shop worden verzilverd. Van Maanen: ‘Dat is echt een omgeving voor leden, die punten verzamelen bij partners van ons. Metroshop.nl staat daar helemaal los van is voor iedereen bedoeld.’

Magento
Metro exploiteert de nieuwe webwinkel, die bureau XIB bouwde op software van Magento, zelf. Van Maanen: ‘Dat is een bewuste keuze, omdat we de controle willen houden. Het aanbod moet voor onze lezers van toegevoegde waarde zijn, iets wat we de komende periode ook nauwgezet gaan monitoren. We krijgen wel wat advies bij de inkoop. De fulfilment hebben we uitbesteed, aan M+.’

‘Derde geldstroom’
Met de online-retailinitiatieven volgt Metro het voorbeeld van de meeste andere kranten. NRC Handelsblad (98e) , de Volkskrant en Trouw (samen 94e) haalden met hun webwinkels de vorige week verschenen Twinkle100, waarin De Telegraaf overigens voor het eerst ontbreekt. Alexandra Jankovich van strategisch adviesbureau Spark & Co becijferde begin dit jaar dat de ‘derde geldstroom’ (naast abonnementen en advertenties) goed is voor 2 tot 5 procent van de inkomsten van Nederlandse krantenuitgevers.