Twinkle | Digital Commerce

Volkskrant: 70 procent meer verkoop uit webshop

2017-11-08
180101
  • 1:26

E-commerce begint, naast advertenties en abonneegelden, een steeds belangrijker inkomstenbron te worden voor krantenuitgevers. De Volkskrant boekte afgelopen jaar een omzet van 9 miljoen euro met zijn webwinkel, 70 procent meer dan in 2008.

Dat zei Volkskrant-uitgever Rob Haans gisteren tijdens het Cross Media Café van Immovator in Hilversum. De sterk gestegen webverkopen op Volkskrant.nl zouden vooral het gevolg zijn van de slimmere inzet van zoekmachinemarketing. Behalve voor extra inkomsten zorgt de webwinkel volgens Haans overigens ook voor een versterking van het merk van de krant.

Derde geldstroom
Alexandra Jankovich van strategisch adviesbureau Spark & Co becijferde dat de ‘derde geldstroom’ zorgt op dit moment voor 2 tot 5 procent van de inkomsten van krantenuitgevers. Volgens Gert-Jan Oelderik, directeur uitgever van NRC media, moet het mogelijk zijn 15 procent uit e-commerce activiteiten te halen, onder andere door intensiever samen te werken met retailers. Hij voegde toe dat nu al 80 procent van de abonnees in de webwinkel koopt.

Fulfilment-kanaal
De aard van de online-verkoopactiviteiten verschilt sterk tussen de verschillende krantenuitgevers. Waar NRC Media met NRC Lux een volledig eigen webshop heeft opgebouwd, kiest de Volkskrant voor selectie en van tijd tot tijd voor een volledige assortimentsvernieuwing. De Telegraaf ziet de webshop vooral als fulfilment-kanaal en het AD biedt alleen nog maandelijks wisselende lezersaanbiedingen aan.

Twinkle100
Concrete online-omzetcijfers van andere kranten dan de Volkskrant werden gister niet opgetekend. In 2008 boekten de webshops van de Volkskrant, NRC handelsblad en Trouw als PCM gezamenlijk nog 12,8 miljoen euro aan omzet, goed voor een 77e plek in de Twinkle100. Met 5,6 miljoen euro omzet bezet de webwinkel van De Telegraaf de 99e plek op de lijst.