Twinkle | Digital Commerce

Jumbo gaat wijn verkopen in webwinkel

2017-05-27
299185
  • [nieuws]
  • 1:26

Jumbo komt ‘binnen afzienbare tijd’ met een webwinkel vol wijn. De supermarktketen was eigenlijk al eerder van plan te starten met de online-wijnverkoop, maar zette de plannen in de ijskast rond de overname van Super de Boer.

Dat meldt de Levensmiddelenkrant. De uitgave haalt Emilio Saez-Van Eerd aan, die anderhalf jaar geleden in dienst kwam als category manager wijn e-commerce. Hij vertelt dat de online-plannen een tijdje geparkeerd stonden: ‘Maar nu ben ik er weer volop mee bezig. Internet is zo gegroeid, die ontwikkeling kun je niet meer negeren.’

Onderscheidend
Met de wijnwebshop zou Jumbo een grotere hap uit de taart willen nemen van de totale wijnverkoop in Nederland, aldus Saez-Van Eerd in de Levensmiddelkrant: ‘Ons fair share, daar moet nog flink aan getrokken worden. Ons wijnassortiment is wel erg onderscheidend, omdat we zelf veel importeren.’

Wijnpresentatie
Net als in de nieuw te bouwen webwinkel wil Jumbo zijn wijnassortiment ook in zijn supers anders aan de man gaan brengen. In IJsselstijn loopt momenteel een proef, zegt Saez-Van Eerd: ‘In die vestiging zijn we afgestapt van wijnpresentatie op herkomst. De consument zoekt binnen wijn toch naar een goede smaak. Die bepaalt uiteindelijk of hij of zij koopt.’ Jumbo heeft daartoe acht verschillende smaakaanduidingen geformuleerd, waaronder vol, soepel en krachtig.

Albert Heijn
Behalve Albert Heijn, dat twee jaar geleden AH Wijndomein opende naast zijn standaard wijnassortiment op Ah.nl, zijn er momenteel geen grote Nederlandse supermarkten die wijn verkopen via internet. Plus, meermaals uitgeroepen tot beste wijnsupermarkt van Nederland, besteedt ruime aandacht aan het druivennat op Wijnenvanplus.nl, maar lijkt er de voorkeur aan te geven mensen om te laten fietsen en zo verkeer naar zijn winkels te trekken.