Twinkle | Digital Commerce

Prinsjesdag voor webwinkels

2017-11-08
180101

'Leden van de Staten-Generaal, Wij, Beatrix, bij de Gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz., enz., enz., vonden onlangs een leuke hoed op Markplaats.nl. In een gewone stenen winkel konden wij niet slagen.'

'Je kunt er trouwens niet eens je koets kwijt. Het kabinet heeft daarom besloten tot extra stimuleringmaatregelen voor de sector e-commerce.'

Bouwboys
Extra aandacht voor webwinkeliers? Het mocht eens tijd worden. Er is wereldwijd geen sector die betere groeicijfers laat zien. Maar wat denkt u dat de Miljoenennota hierover zegt? Precies, nada. Nee, dan die bouwboys. Die hebben het voor elkaar gekregen om het btw-tarief op klusjes van 19 naar 6 procent te krijgen. Een Crisis- en herstelwet avant la lettre. Waarom is die bouwsector zo speciaal? Waarom zij wel en wij niet? Geen idee. Maar let maar op: mooi dat al die klantonvriendelijke stenen winkels straks van onze belastingcentjes in de verf worden gezet, en dat terwijl ze op sterven na dood zijn. Nou moet u eens proberen om subsidie te krijgen om uw goedlopende, milieuvriendelijke en maatschappelijk verantwoorde webshop te upgraden. Ik bedoel maar.

Kommer en kwel
Was het dan allemaal kommer en kwel afgelopen dinsdag? Eigenlijk wel ja. Neem nou de kinderopvang, daar gaat flink het mes in. Webwinkelen is zoals bekend vooral iets voor tweeverdieners. Tenminste, overal lees ik dat ‘de consument’ zelf wil bepalen hoe laat de post komt, ‘want overdag is men aan het werk’.

Kleertjes maken
Maar als de kinderopvang te duur wordt, zal een van de partners ophouden met werken. Meestal is dat de vrouw, trouwens en helaas. Deze vrouwen werken nu nog bij fulfilmentbedrijven en dan vooral bij TNT. Daar gaan in plaats van die vrouwen dus nog meer uitzendkrachten werken, waardoor onze pakjes helemaal niet meer aankomen. Intussen zitten die vrouwen thuis, vervelen zich en … gaan boodschappen doen. In stenen winkels! En gaan zelf weer kleertjes maken, zoals vroeger. Omdat ook de koopkracht daalt, zal het aantal online conversies dramatisch afnemen.

Webwinkels in sherry
Naar verwachting zal dit vooral het geval zijn bij typische gemakswinkels voor tweeverdieners zoals AH, Bol.com en SuitSupply. Voor webwinkels in sherry daarentegen betekent het toch nog goed nieuws, evenals voor shops met een goede chat-functionaliteit.

Doorwerken
Een ander punt van zorg is de verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd. De afgelopen jaren heeft onze sector veel geïnvesteerd in het internet-onderwijs voor ouderen. (‘Klik op het winkelmandje. Klikken! Ja, EEN keer!’) Nu dan eindelijk het moment is aangebroken dat deze doelgroep lekker mag gaan shoppen, moet zij nog twee jaar doorwerken. Voor webwinkels betekent dit een flinke strop, met name voor erotische getinte, zoals die van SuitSupply.

Douceurtje
Klein douceurtje van het kabinet: d e vergoeding voor hulpmiddelen als rollators, krukken en looprekjes verdwijnt. Dat scheelt de overheid 21 miljoen euro. Dus als u een webshop met dit soort dingen begint, weet u vast wat er minimaal op te halen valt.

Kortom, de Nota zegt heus wel iets over e-commerce. Maar je moet verdorie wel erg goed tussen de regels doorlezen.