Twinkle | Digital Commerce

Onderzoek online-betaalmethodes 2010

2017-05-27
180101
  • 2:15

Tijdens de Thuiswinkel Update op 28 september heeft Currence een onderzoek gepresenteerd naar het gebruik en aanbod van online-betaalmogelijkheden door webshoppers en webwinkeliers. Een overzicht van de resultaten.

Uit het onderzoek, dat extern is uitgevoerd in opdracht van Currence, blijkt dat 54 procent van de online-shoppers de voorkeur geeft aan betalen via iDeal. Een flinke stijging ten opzichte van 2009, toen dit percentage nog op 44 procent lag. De acceptgiro staat met 22 procent op de tweede plek. Voor 59 procent is de achtergrond van deze voorkeur de mogelijkheid tot achteraf betalen. De overige betaalmethodes volgen elkaar dicht op: overschrijvingen (het populairst bij 8 procent), creditcard (5 procent), PayPal (5 procent), machtiging (2 procent) en overige (4 procent).



Redenen
Vijf jaar geleden -  bij de start van iDeal -  werd veel gezegd dat consumenten liever niet direct willen afrekenen. Frappant is dat voor 31 procent van de respondenten juist dat de voornaamste reden is om te kiezen voor iDeal. Voor 28 procent van de online-kopers is de veiligheid van de betaling de beweegreden en 20 procent vindt het vooral een gemakkelijke manier. 7 procent van de ondervraagden gaf aan bij zijn laatste aankoop voor deze betaalwijze te hebben gekozen omdat achteraf betalen niet mogelijk was.



Niet conform voorkeur
Het gebruik van de betaalmogelijkheden is niet altijd conform de voorkeur. Zo blijkt dat 38 procent van de respondenten die de voorkeur geeft aan acceptgiro, zijn laatste aankoop via een andere methode heeft betaald  (29 procent iDeal, 5 procent overschrijving en 4 procent creditcard). Van de kopers met voorkeur voor iDeal heeft 21 procent via een andere wijze afgerekend (11 procent acceptgiro, 5 procent overschrijving en 5 procent creditcard).



Aansturing
Dat voorkeur en praktijk niet altijd met elkaar in de pas lopen heeft meerdere oorzaken. Naast voorkeur blijkt immers het gebruik van een bepaald betalingssysteem ook af te hangen van de persoonlijke situatie (te weinig geld op de rekening, aankoop zo snel mogelijk in huis etc.), de betaalmogelijkheden die de webwinkel biedt en de sturing door de webwinkel. Want, zo blijkt ook uit het onderzoek, 81 procent van de webwinkels stuurt aan op het gebruik van bepaalde betaalmogelijkheden. Dit gebeurt door bijvoorbeeld toeslagen te rekenen bij de duurdere methodes (denk aan rembours), een standaard selectie vooraf aan te vinken of de consument te belonen voor een bepaalde keuze.



Rembours
Wat opvalt aan het aanbod van betaalmethodes is de toenemende inzet van rembours. Dit komt waarschijnlijk door de certificering van Thuiswinkel.org, die leden verplicht minimaal één mogelijkheid tot achteraf betalen aan te bieden.



Klik op de onderste link voor een factsheet met meer uitkomsten uit het onderzoek.

Bron: Currence


Size: 175.8K bytes Modified: 2 June 2016, 10:11