Tijdens de Thuiswinkel Update op 28 september heeft Currence een onderzoek gepresenteerd naar het gebruik en aanbod van online-betaalmogelijkheden door webshoppers en webwinkeliers. Een overzicht van de resultaten.
Uit het onderzoek, dat extern is uitgevoerd in opdracht van Currence, blijkt dat 54 procent van de online-shoppers de voorkeur geeft aan betalen via iDeal. Een flinke stijging ten opzichte van 2009, toen dit percentage nog op 44 procent lag. De acceptgiro staat met 22 procent op de tweede plek. Voor 59 procent is de achtergrond van deze voorkeur de mogelijkheid tot achteraf betalen. De overige betaalmethodes volgen elkaar dicht op: overschrijvingen (het populairst bij 8 procent), creditcard (5 procent), PayPal (5 procent), machtiging (2 procent) en overige (4 procent).
Redenen
Vijf jaar geleden - bij de start van iDeal - werd veel gezegd dat consumenten liever niet direct willen afrekenen. Frappant is dat voor 31 procent van de respondenten juist dat de voornaamste reden is om te kiezen voor iDeal. Voor 28 procent van de online-kopers is de veiligheid van de betaling de beweegreden en 20 procent vindt het vooral een gemakkelijke manier. 7 procent van de ondervraagden gaf aan bij zijn laatste aankoop voor deze betaalwijze te hebben gekozen omdat achteraf betalen niet mogelijk was.
Niet conform voorkeur
Het gebruik van de betaalmogelijkheden is niet altijd conform de voorkeur. Zo blijkt dat 38 procent van de respondenten die de voorkeur geeft aan acceptgiro, zijn laatste aankoop via een andere methode heeft betaald (29 procent iDeal, 5 procent overschrijving en 4 procent creditcard). Van de kopers met voorkeur voor iDeal heeft 21 procent via een andere wijze afgerekend (11 procent acceptgiro, 5 procent overschrijving en 5 procent creditcard).
Aansturing
Dat voorkeur en praktijk niet altijd met elkaar in de pas lopen heeft meerdere oorzaken. Naast voorkeur blijkt immers het gebruik van een bepaald betalingssysteem ook af te hangen van de persoonlijke situatie (te weinig geld op de rekening, aankoop zo snel mogelijk in huis etc.), de betaalmogelijkheden die de webwinkel biedt en de sturing door de webwinkel. Want, zo blijkt ook uit het onderzoek, 81 procent van de webwinkels stuurt aan op het gebruik van bepaalde betaalmogelijkheden. Dit gebeurt door bijvoorbeeld toeslagen te rekenen bij de duurdere methodes (denk aan rembours), een standaard selectie vooraf aan te vinken of de consument te belonen voor een bepaalde keuze.
Rembours
Wat opvalt aan het aanbod van betaalmethodes is de toenemende inzet van rembours. Dit komt waarschijnlijk door de certificering van Thuiswinkel.org, die leden verplicht minimaal één mogelijkheid tot achteraf betalen aan te bieden.
Klik op de onderste link voor een factsheet met meer uitkomsten uit het onderzoek.
Bron: Currence
Vrij onzinnig onderzoek: buitenlands volume bij Nederlandse webshops en buitenlandse aankopen van Nederlandse kopers worden buiten beschouwing gelaten. Dus nogal logisch dat ideal het dan goed doet.
Kenmerkend aan ecommerce is juist dat het grensoverschrijdend is, en in werkelijkheid hebben mastercard en paypal dus een veel hoger marktaandeel!
Het onderzoek is 'extern' gedaan, maar betaald door Currence (de banken/ ideal). Dus absoluut niet objectief, niettemin goed staaltje 'marketing' van de banken.
@adviseur: Over de legitimatie van het onderzoek schrijft Currence zelf onder het kopje 'Bronnen':
Bron webwinkels:
Onderzoek aanbod en profilering betaalmogelijkheden webwinkels:
Bron online kopers:
Onderzoek bekendheid en gebruik betaalmogelijkheden online kopers:
@Arjan: Precies, dat is het punt dat ik maak. Door het buitenland bewust weg te laten ontstaat natuurlijk een heel eigenaardig, niet representatief, plaatje.
@Adviseur: waar maak jij eigenlijk uit op dat het buitenland bewust is weggelaten bij de consumentenkant van het onderzoek? En al zou dat zo zijn, vind je dan dat het hele onderzoek meteen maar de prullenbak in moet?
Ok, bewust of niet: dat kan ik niet bewijzen natuurlijk. Maar heb je daar geen journalisten voor? beweringen in persberichten checken, kritische vragen stellen, etc...? Helemaal als een bedrijf uitspraken doet over zijn eigen marktpositie vergeleken met concurrenten.
En als het zo is kan je het onderzoek in het juiste perspectief plaatsen. Nu lijkt het namelijk alsof webwinkelend Nederland genoeg heeft aan ideal, terwijl internationaal juist relatief steeds groter wordt. Veel grote Nederlandse webwinkels zouden lost zijn zonder creditcards en Paypal.
Cross-border eCommerce is maar goed voor 5% van de omzet volgens onderzoek vande Europese Commissie, dus dat zal het plaatje toch niet zo veel beinvloeden als hier wordt gesuggereerd!
Ik denk te weten wat Adviseur bedoelt, en ben het met hem eens dat een goede journalist wel wat kritischer mag kijken naar persberichten, helemaal als bedrijven 'onafhankelijke' onderzoek doen naar hun concurrentiepositie.
Peter: dat is 5% van de total Europese eCommerce, oftewel een heel groot bedrag! Nederland is een echt exportland: webwinkels uit grote landen als Frankrijk en Duitsland concentreren zich met namen op de binnenlandse markt, Nederland daarentegen heeft veel succesvolle webwinkels die zich enorm richten op het buitenland.
Daarnaast: Nederlandse consumenten spreken beter Engels, en zijn relatief vroeg begonnen met internet & ecommerce; ze shoppen meer overzees dan een Fransman, Italiaan of Spanjaard.
Laat Currence hier nou eens onderzoek naar doen! Ook thuiswinkel.org richt zich m.i. te veel alleen op Nederland.
M.i. heeft Adviseur dus een sterk argument. Dat hij zich wat sterk uitdrukt doet niets af aan zijn gelijk.
@Simon: De kop van dit artikel staat tussen aanhalingstekens, juist omdat het één partij is (een gerenommeerde, dat wel) die de uitspraken doet. Daar laten we verder ook geen misverstand over bestaan.
Het zou mooi zijn als Currence specifiek vragen had meegenomen naar aankopen door buitenlandse shoppers of bij buitenlandse shops. Daarvoor is niet gekozen, wat voor de redactie geen reden was om het artikel niet mee te nemen. Misschien was een verwijzing naar de invloed van cross border e-commerce ter relativering op zijn plaats geweest.