Twinkle | Digital Commerce

Jonge donateurs geven meer online

2022-12-19
1000562
  • [branded content]
  • 3:39

Ondanks de economische tegenwind blijven de meeste Nederlandse donateurs geld geven aan goede doelen. Het vullen van een collectebus is de populairste manier om dat te doen, maar onder jongere generaties stijgt de voorkeur voor doneren via online platforms of social media. Jonge donateurs besteden online gemiddeld meer dan via andere kanalen.

Dat blijkt uit een rapport van PayPal, gebaseerd op onderzoek door Direct Research. Het geeft een beeld van trends in donatiegedrag onder Generatie Y en Generatie Z, doorgaans aangeduid als Millennials (27 t/m 42 jaar oud) en Gen Z (18 t/m 26 jaar). Afgelopen najaar ondervroeg Direct Research ruim duizend Nederlanders uit deze twee leeftijdsgroepen. De resultaten verschenen eerder deze maand, door PayPal omgedoopt tot ‘Month of Giving’.

Donatiegedrag van Millennials en Gen Z

Geld geven aan goede doelen is onder jongere generaties meer regel dan uitzondering. Een ruime meerderheid van de respondenten (57%) zegt doneren belangrijk te vinden. Het aandeel donateurs ligt echter nog een stuk hoger: 84% geeft wel eens geld aan een goed doel, waarvan de meesten meerdere keren per jaar. Bijna een kwart van de respondenten doneert zelfs maandelijks of vaker. Goede doelen rond thema’s als gezondheid en medische hulp, dieren en armoedebestrijding zijn het meest populair. Opvallend is de sterke voorkeur voor eenmalige giften (onder 59% van de donateurs), niet meer dan 27% prefereert een structurele bijdrage.

De impact van economische tegenwind

Goededoelenorganisaties hoeven niet bang te zijn dat ze in de steek worden gelaten door Millennials en Gen Z: de helft van de onderzochte consumenten (50%) zegt evenveel aan goede doelen te blijven geven als voorheen, de economische tegenwind en de sombere vooruitzichten ten spijt. Van de respondenten zegt 13% juist meer te zullen doneren, het dubbele percentage (26%) verwacht minder aan goede doelen te geven. Het leeuwendeel van deze groep wijst daarvoor inflatie als reden aan: de kosten voor het levensonderhoud zijn dit jaar flink gestegen, terwijl inkomens niet of onvoldoende meegroeiden. Een op de tien ondervraagden weet nog niet of en hoe het donatiegedrag verandert.

Month of Giving

De naam ‘Month of Giving’ heeft PayPal niet voor niets gekozen. Uit het onderzoek blijkt dat bijna een derde van de respondenten rond de feestdagen méér doneert dan in andere perioden van het jaar. Deze groep geeft daarvoor voornamelijk als reden dat ze in december vaker denken aan mensen die het minder goed hebben (73%). Voor een kleiner deel speelt mee dat ze in december extra geld kunnen missen (22%) of dat ze doneren zien als een mooie manier om het jaar af te sluiten (21%). Vooral mannen zijn in december extra gul.

Voorkeur voor donatiemiddel

Direct Research onderzocht ook op welke manieren Nederlanders tussen de 18 en 42 jaar doneren. De collectebus is het vaakst genoemd, door krap de helft van de donateurs. Ook bankoverschrijvingen en automatische incasso’s worden veel gebruikt, daarachter volgen QR-codes, online platforms als PayPal en Mollie, social media en creditcards:

De percentages in de afbeelding zijn gemiddelden. Een diepere kijk in de data leert dat Gen Z veel vaker dan Millennials gebruik maakt van online platforms (22% versus 11%) en social media (16% versus 6%). Ofwel: hoe jonger de donateurs, hoe vaker ze hun giften op internet doen. Ongetwijfeld zien de goede doelen dan ook veel toekomst weggelegd voor online platforms en social media om donaties op te halen.

Online donaties versus fysieke donaties

Ook een andere bevinding wijst op de toegevoegde waarde van de digitale donatieweg: wie online geld geeft, doneert daar gemiddeld meer dan donateurs in fysieke kanalen doen. Van de online donateurs besteed 42% jaarlijks meer dan 50 euro online, terwijl slechts 20% van de fysieke donateurs dat bedrag haalt.

Microdonaties via Give at Checkout

PayPal speelt in op de toenemende populariteit van eenmalige online giften. Het bedrijf probeert doneren zo laagdrempelig mogelijk te maken, om goede doelen te steunen. Sinds dit jaar kunnen Nederlandse consumenten microdonaties doen tijdens het online shoppen, een makkelijke manier om te geven wat ze kunnen, wanneer ze dat kunnen. Sinds de introductie van Give at Checkout hebben Nederlandse PayPal-gebruikers bijvoorbeeld al meer dan 75.000 euro gedoneerd aan The Hunger Project, een stichting die werkt aan een wereld zonder honger. Ook andere goede doelen ontvingen welkome donaties via PayPal. Gebruikers van PayPal kunnen in hun account een favoriet goed doel selecteren, op hun desktop of in de app. Bij het afrekenen krijgen ze vervolgens steeds de optie om 1 euro te doneren aan dat goede doel.

Het rapport van PayPal, op basis van het onderzoek van Direct Research, is hier te downloaden.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met PayPal​
Tekst: BBP Media | Beeld: 123RF