Twinkle | Digital Commerce

Wehkamps Ton van Eijk Marketeer of the Year

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:58

Ton van Eijk is gisteravond uitgeroepen tot Marketeer of the Year. Volgens de vakjury heeft hij het merk Wehkamp.nl opnieuw uitgevonden. Van Eijk zelf: ‘Je moet compromisloze beslissingen durven nemen.’

Van Eijk werd geprezen om de strategische herpositionering die hij in 2008 doorvoerde bij Wehkamp.nl en de vruchten die het online-warenhuis daar vorig jaar van plukte. De laureaat in een reactie aan Twinkle: ‘Ik ben aangenomen om een grote beweging te maken bij Wehkamp.nl. We zijn in januari 2008 begonnen met een transitieproces, dat liep tot medio augustus van dat jaar. Vervolgens hebben we, ondanks de crisis, gezien dat we echt resultaat hebben geboekt. Ook is het gelukt een andere positie in de hoofden van de mensen te krijgen, niet niks in een jaar tijd. Overigens is een herpositionering natuurlijk nooit voltooid.’

‘Scherp marketinginzicht’
Van Eijk, die medegenomineerden Felix Tenniglo van Inshared en Boukje Bügel van NS Reizigers gister achter zich liet, werd door de jury geroemd om zijn daadkracht: 'Van Eijk durft te kiezen en is niet blijven steken in compromissen. Je moet het maar durven: een andere distributie, doelgroep én assortiment. En dat binnen 8 maanden tijd. Wehkamp.nl is het gevolg van goede herpositionering met uitstekende resultaten door een scherp marketinginzicht. Ton van Eijk heeft het merk echt opnieuw uitgevonden.'

De Marketeer of the Year vindt zichzelf ‘geen lefgozer’, maar wel iemand die compromisloze beslissingen durft te nemen om snelheid en helderheid te creëren. Hij noemt het proces tot de uitverkiezing gister ‘bijzonder, interessant en leuk’.

Michel Schaeffer
Dat Michel Schaeffer van Bol.com, ook een online-retailer, een lijst met honderd beste marketeers aanvoert, duidt er volgens Van Eijk niet op dat webwinkeliers de beste marketeers in huis hebben óf dat marketeers bij online-retailers een betere uitgangspositie hebben om te scoren met marketing: ‘Als je kijkt naar de mensen die het net niet zijn geworden, dan staan daar veel werkgevers van bedrijven tussen die primair offline acteren. Iedere prijs heeft weer zijn eigen objectieve parameters bovendien.’ 

Strategisch adviseur
Van Eijk gaf na het vertrek van Roelof Jousma anderhalf jaar op ad interim basis leiding aan de marketingactiviteiten van Wehkamp.nl. ‘Op een gegeven moment werd het tijd om als ad interimmer uit de directie te verdwijnen’, blikt hij terug. Afgelopen februari werd Rudolph van der Kraan als nieuwe marketingdirecteur aangesteld. Van Eijk is, niet meer op fulltime basis, nog wel strategisch adviseur marketing, positionering en branding bij Wehkamp.nl.