Half ondernemend Nederland zit op de camping en dus dacht de ING: ‘Weet je wat, we sturen die suffe webwinkeliers intussen een sneaky mailtje. Dat als ze terug zijn over een maand, dat wij dan intussen onze iDeal-prijzen hebben verhoogd.’
Iemand bij de ING bedacht nog dat de andere helft van Nederland dan nog steeds mailtjes kan ontvangen. ‘Nou, die sturen we dan gewoon geen mail’, zei het hoofd communicatie.
ING schreef: ‘Geachte webwinkelier, u bent gewend om alleen voor uw transacties (0,75 euro per keer, MB) te betalen. Per 1 juli vindt er een wijziging plaats. Er zal dan een vast maandtarief voor het abonnement zijn ingevoerd. Tegelijkertijd worden onze transactieprijzen verlaagd.’
Rijk
Concreet: voor het ‘abonnement’ betaalt de webwinkelier 20 euro en voor de transacties 50 cent. De ING brengt het alsof u bij terugkomst uit Turkije rijk gaat worden. Maar wie hier rijk wordt is de ING zelf. Ga maar na: bij honderd transacties betaalt u op dit moment 75 euro. Vanaf juli betaalt u in totaal 70 euro. Maar dan. Heeft u vijftig transacties, dan is dat nu nog 37,50 euro, maar straks dokt u 45 euro. Er zijn 22.000 kleine webwinkeliers. Pakweg 70 procent komt niet verder dan die 50 transacties, dus bijna iedereen gaat meer betalen.
Dief in de nacht
Waarom doet de ING zoiets? Onaangekondigd, als een dief in de nacht, plotseling het tarief wijzigen? En straks in de kerstvakantie zeker weer? Wat zouden de mensen van de Postbank hiervan zeggen? En een ‘abonnement’ - ik wist niet eens dat we dat hadden. Het klinkt mooi, een ‘verlaging’ van de transactieprijs. Maar de ING kan ook rekenen. En dus weet ze heus wel dat het voor de meeste webwinkels nadelig uitpakt. Eigenlijk zegt de ING: wegwezen aub, we willen alleen nog paar lekkere grote winkels waar we heeeel veel aan verdienen zonder moe te worden. Al dat gezeur van die kleintjes omdat er storingen zijn, of omdat we weer ‘ns niet bereikbaar zijn … Jullie vonden onze iDeal altijd al te duur? Ha!
Helpdesk
Wat trouwens in geen enkel mailtje stond: de helpdesk van de ING gaat 10 cent per minuut vragen. Even rekenen. Een normale wachttijd is 6 minuten, voordat je duidelijkheid hebt over dit gedoe ben je twaalt minuten verder, stel dat tienduizend webwinkeliers …
Duurder of juist niet: dat is niet eens het punt. Wat ik vooral kwalijk vind is dat de ING er totaal aan voorbij gaat dat iDeal een instrument is waar een winkelier zijn business op bouwt. Dat alle kosten variabel zijn is juist de crux. Daar wil je als winkelier niet zo maar mee rommelen, daar moet je goed over nadenken. IDeal of iets anders? Directe aansluiting of via een PSP? Collecterende PSP of een gewone? En als het dan toch iDeal blijft, via welke bank dan? Voor deze afwegingen krijgt u van de ING dus precies 1 maand. Als u tenminste niet op vakantie bent.
Rabobank
Gelukkig zijn er ook banken die wel communiceren. Die met ons meedenken, zo af en toe. Neem nou de Rabo. Ik citeer uit het lokale suffertje van deze week: ‘… het Rabo-regiokantoor hielp in de maand mei 66 belangstellenden, klanten en niet-klanten, op weg in de wereld van het internetbankieren. De workshop nam volgens de cursisten een enorme drempel weg …’
Er zijn crcai honderd van die regiokantoren, dus De Rabo traint per maand 6.600 mensen die allemaal bij ons komen kopen. Met iDeal. Dank u wel Rabobank! Het duurste Rabo-tarief is trouwens 66 cent, en geen maandkosten.
Echt goedkoper
Terug naar de iDeal-tarieven. Vond u de ING sowieso al duur? Het kan echt goedkoper. En nog beter ook, als u zeer complete transactierapportages wilt hebben. Bijvoorbeeld via WeDeal: 10 euro eenmalig, 55 cent per transactie en geen kosten voor een of ander ‘abonnement’.
Meer handige informatie over betaalmethoden en tarieven vindt u onder meer op Internetkassa.com, Internetkassa.nu, Wezz.nl/ideal-tarieven en op Idealintegreren.nl/pagina/ideal-vergelijk/
IDeal-informatie van de grote banken zelf kunt u vinden bij Rabo, Fortis, ING en ABN.
Ook namens de ING: fijne vakantie allemaal! (maar hou je mail in de gaten).
"Er zijn 22.000 kleine webwinkeliers. Pakweg 70 procent komt niet verder dan die 50 transacties, dus bijna iedereen gaat meer betalen"
Waar komt deze wijsheid vandaan? 50 transacties zijn er wel heeeeeel weinig, kan me niet voorstellen dat 70% van de kleine webwinkeliers daar van kan leven!
Als deze wijsheid niet klopt, dan klopt de strekking van het verhaal niet, want dan is het juist voordeliger.
En het kan nog goedkoper; Assurepay.nl.
Geen start-upkosten, geen maandkosten en 0,45 euro per transactie.
Op http://www.directshop.nl/ideal hebben we een overzicht geplaatst van de meeste iDEAL aanbieders in Nederland. Voor wie nog meer alternatieven zoekt voor ING.
@Artoek: 50 transacties kan best veel zijn als je een relatief duur (niche) product verkoopt. Bijvoorbeeld een (zelfgemaakte) kindertrui van 80 euro, met een marge van 60%. Of 50 Laptops. Enz.
Maak sinds 2 maanden naar volle tevredenheid gebruik van Multisafepay.
Had iDEAL nog "slapend" achter de hand, heb gelijk (via die dure Helpdesk) opgezegd om er daar achter te komen dat ik schriftelijk mijn abo moest opzeggen.
Natuurlijk direct gedaan.
En toch blijft het een "sneaky" e-mailtje... Ik heb hem ook ontvangen. Kan dat zo maar, even via de mail mededelen dat e.e.a. veranderd?
Toch eens op zoek naar een ander. Als dat niet teveel gedoe is althans. En een garantie dat op een ander de tarieven niet plotseling wijzigen heb je natuurlijk ook niet.
@Martin Martin de auteur? Leuk, leuk, ik houd wel van een online discussie, jammer dat er geen link naar website getoond wordt hier :-)
1. Helemaal mee eens. Ook met 50 transacties kun je een goede omzet halen.
2. Toch vind ik dit artikel tendenieus, ik schrok van het twitterbericht. Potverdorie, heb ik net, na lang dubben, iDeal genomen, worden de prijzen verhoogd. Op Twitter zoemt het intussen #fail #ING #prijsverhoging. Onterecht, want voor het gros is het m.i. een prijsverlaging.
3. Bovendien worden de kosten nu eerlijker verdeeld. Ga uit van 5.000,- bruto omzet, redelijk minimaal. Iemand met gemiddelde bestelling van 200 betaalt nu 18,75 en straks 32,50 (nog steeds een heel laag bedrag!). Iemand met gemiddelde bestelling van 20 betaalt nu 187,50 en straks 145. Beiden maken gebruik van dezelfde faciliteiten.
@Elja goede link! Voor mij helaas zo dat PSP een duurder winkelabonnement betekent.
Zelfgemaakte truien van 80, lijkt me geen vetpot. BTW eraf, materiaalgebruik eraf, minimaal 10 uur breitijd, dan nog een webshop onderhouden waarin je ze verkoopt. Kweenie hoor?
Nog geen email gehad.
@Artoek kan ook via Twitter
De kleine webwinkelier moet bloeden net als na 9 juni de kleine man gaat bloeden. Nu volop aan het werk om die magische grens van 100 ideal betalingen te halen. Hoe gaan we dat doen? Prijzen omlaag zou ik zeggen:P
@Don, de magische grens ligt bij 80.
Gatver, ik word hier echt sjaggie van. Ik heb vooral buitenlandse klanten, dus ik kom bij lange na niet aan 50 transacties per maand!
Ja dat is zeker een sneaky mailtje. Toen het nog de Postbank was, bleef alles hetzelfde. Maar nu het ING is zijn de betalingstarieven ook al flink gestegen. Ik het onlangs al een bankrekening afgestoten. Nu stap ik zeker over naar een andere Ideal aanbieder. En nog iets, het is altijd al zo geweest, maak iemand afhankelijk van je product en je kunt vet geld binnen gaan halen. Misschien kunnen we nog wat leren ven de ING!
Update:
Enkele dagen nadat ING haar mailtjes had verzonden, en dus nadat deze blog werd gepublicieerd, ontvingen de meeste ING-ondernemers een papieren folder ('ING in Bedrijf').
Citaat: '... Profiteer van een speciaal aanbod! Ideal biedt veel voordelen. Bovendien betaalt u bij ING alleen de transactiekosten, dus geen maandelijkse abonnementskosten. En gratis ondersteuning door de servicedesk. Kijk voor meer info op http://www.ing.nl/zakelijk/.'
En warempel, ook daar staat (op 7 juni) nog steeds dat er alleen transactiekosten worden betaald, en geen abonnementskosten.
Conclusie: Bij de ING hebben ze 2 afdelingen communicatie: 1 voor email, 1 voor papier.
Verdorie, heb nog steeds geen sneaky emailtje gehad van de ING. En ik wil hem zo graag!! Hoop toch echt dat deze "prijsverhoging" ook voor mij, als kleine webwinkelier, geldt!