Twinkle | Digital Commerce

Vakantiegeld

2017-05-26
180101
  • 3:13

Half ondernemend Nederland zit op de camping en dus dacht de ING: ‘Weet je wat, we sturen die suffe webwinkeliers intussen een sneaky mailtje. Dat als ze terug zijn over een maand, dat wij dan intussen onze iDeal-prijzen hebben verhoogd.’

Iemand bij de ING bedacht nog dat de andere helft van Nederland dan nog steeds mailtjes kan ontvangen. ‘Nou, die sturen we dan gewoon geen mail’, zei het hoofd communicatie.

ING schreef: ‘Geachte webwinkelier, u bent gewend om alleen voor uw transacties (0,75 euro per keer, MB) te betalen. Per 1 juli vindt er een wijziging plaats. Er zal dan een vast maandtarief voor het abonnement zijn ingevoerd. Tegelijkertijd worden onze transactieprijzen verlaagd.’

Rijk
Concreet: voor het ‘abonnement’ betaalt de webwinkelier 20 euro en voor de transacties 50 cent. De ING brengt het alsof u bij terugkomst uit Turkije rijk gaat worden. Maar wie hier rijk wordt is de ING zelf. Ga maar na: bij honderd transacties betaalt u op dit moment 75 euro. Vanaf juli betaalt u in totaal 70 euro. Maar dan. Heeft u vijftig transacties, dan is dat nu nog 37,50 euro, maar straks dokt u 45 euro. Er zijn 22.000 kleine webwinkeliers. Pakweg 70 procent komt niet verder dan die 50 transacties, dus bijna iedereen gaat meer betalen.

Dief in de nacht
Waarom doet de ING zoiets? Onaangekondigd, als een dief in de nacht, plotseling het tarief wijzigen? En straks in de kerstvakantie zeker weer? Wat zouden de mensen van de Postbank hiervan zeggen? En een ‘abonnement’ - ik wist niet eens dat we dat hadden. Het klinkt mooi, een ‘verlaging’ van de transactieprijs. Maar de ING kan ook rekenen. En dus weet ze heus wel dat het voor de meeste webwinkels nadelig uitpakt. Eigenlijk zegt de ING: wegwezen aub, we willen alleen nog paar lekkere grote winkels waar we heeeel veel aan verdienen zonder moe te worden. Al dat gezeur van die kleintjes omdat er storingen zijn, of omdat we weer ‘ns niet bereikbaar zijn … Jullie vonden onze iDeal altijd al te duur? Ha!

Helpdesk
Wat trouwens in geen enkel mailtje stond: de helpdesk van de ING gaat 10 cent per minuut vragen. Even rekenen. Een normale wachttijd is 6 minuten, voordat je duidelijkheid hebt over dit gedoe ben je twaalt minuten verder, stel dat tienduizend webwinkeliers …

Duurder of juist niet: dat is niet eens het punt. Wat ik vooral kwalijk vind is dat de ING er totaal aan voorbij gaat dat iDeal een instrument is waar een winkelier zijn business op bouwt. Dat alle kosten variabel zijn is juist de crux. Daar wil je als winkelier niet zo maar mee rommelen, daar moet je goed over nadenken. IDeal of iets anders? Directe aansluiting of via een PSP? Collecterende PSP of een gewone? En als het dan toch iDeal blijft, via welke bank dan? Voor deze afwegingen krijgt u van de ING dus precies 1 maand. Als u tenminste niet op vakantie bent.

Rabobank
Gelukkig zijn er ook banken die wel communiceren. Die met ons meedenken, zo af en toe. Neem nou de Rabo. Ik citeer uit het lokale suffertje van deze week: ‘… het Rabo-regiokantoor hielp in de maand mei 66 belangstellenden, klanten en niet-klanten, op weg in de wereld van het internetbankieren. De workshop nam volgens de cursisten een enorme   drempel weg …’

Er zijn crcai honderd  van die regiokantoren, dus De Rabo traint per maand 6.600 mensen die allemaal bij ons komen kopen. Met iDeal. Dank u wel Rabobank! Het duurste Rabo-tarief is trouwens 66 cent, en geen maandkosten.

Echt goedkoper
Terug naar de iDeal-tarieven. Vond u de ING sowieso al duur? Het kan echt goedkoper. En nog beter ook, als u zeer complete transactierapportages wilt hebben. Bijvoorbeeld via WeDeal: 10 euro eenmalig, 55 cent per transactie en geen kosten voor een of ander ‘abonnement’.

Meer handige informatie over betaalmethoden en tarieven vindt u onder meer op Internetkassa.com, Internetkassa.nu, Wezz.nl/ideal-tarieven en op Idealintegreren.nl/pagina/ideal-vergelijk/

IDeal-informatie van de grote banken zelf kunt u vinden bij Rabo, Fortis, ING en ABN.

Ook namens de ING: fijne vakantie allemaal! (maar hou je mail in de gaten).