‘Zoover opent aanval op Toeristiek’, kopte vakblad Reisrevue onlangs. Het bedrijf gaat de informatie uit zijn review-database tegen betaling aanbieden aan reisbureaus en touroperators. Die zijn volgens Zoover stukken goedkoper uit dan bij Toeristiek.
Twinkle stelde vijf vragen aan Stephan Bosman, CEO van Zoover.
Jullie sloten onlangs een zogenoemde ‘contentdeal’ met Elmar Reizen. Zijn er al meer partijen bekend die met jullie in zee gaan?
‘Nog niet. We voeren wel veel gesprekken met touroperators, maar vooral ook met de reisbureaus. Die hebben altijd behoefte aan een bron voor kwantitatieve informatie. In die behoefte kunnen wij, met onze database van ruim een miljoen reviews, inmiddels voorzien.’
Wat bieden jullie dan concreet?
‘We zorgen voor de naadloze integratie van onze content in hun systemen. Als een medewerker van een reisorganisatie een klant aan de lijn of aan de balie heeft met vragen, kan het antwoord daarop snel worden gevonden. Voordeel is dat de beoordelingen van Zoover, los van de kwantitatieve info die we bieden, ook direct kunnen worden ingezien.’
Waarom is de snelle beschikbaarheid van die beoordelingen belangrijk?
'Vergis je er niet hoeveel mensen in een reisbureau vragen naar de gemiddelde Zoover-beoordeling van een accommodatie. Nu moeten reisbureau-medewerkers daarvoor een nieuwe pagina openen op hun scherm, waarop de klant meekijkt. Het kan gebeuren dat daar concurrerende adverteerders op staan, die een scherpe prijs bieden voor zo’n reis. Zo’n klant zal dan in de verleiding komen thuis verder te kijken en online te boeken.’
Jullie zouden volgens uw partner Bas Rasker de helft goedkoper zijn dan Toeristiek.
‘Dat zijn we ook. We vragen om een gebruikersvergoeding die afhankelijk is van de omzet, wat de kosten goed calculeerbaar maakt. Ik stel vraagtekens bij de houdbaarheid van een licentiesysteem, waarbij je een vast bedrag aan abonnementskosten betaalt.’
Carla van den Berg, general manager van Toeristiek, stelt dat jullie appels en peren vergelijken door jezelf te positioneren als het goedkope alternatief (zie ook haar reactie op dit artikel over Cheqqer). Review-info van reizigers is toch ook iets heel anders dan de objectieve data die Toeristiek zelf verzamelt?
‘Natuurlijk zijn er verschillen tussen wat we aanbieden. Toeristiek gaat heel ver in zijn data, met informatie over het aantal treden van een zwembadtrap om waar wat te noemen. Wij denken dat de consument meer en meer gevoelig is voor zachtere informatie, die bij uitstek in onze database is te vinden. Ik denk dat de gemiddelde vakantieganger liever hoort dat een accommodatie volgens anderen een fijn zwembad heeft, dan dat ‘ie tot op de centimeter nauwkeurig weet hoe diep dat zwembad is.´
In Twinkle nummer 5, die over twee weken verschijnt, vindt u een uitgebreid artikel over reviews in de reisbranche. Daarin onder meer ook aandacht voor Cheqqer, van TUI, en voor Vakantiepanel.nl, een reviewsite waarbij TSi Toeristiek zelf betrokken is.
Het lijkt erop dat de heer Bosman toch niet helemaal op de hoogte is van wat Toeristiek doet en hoe ons business model heden ten dagen in elkaar zit. Dat is namelijk gebaseerd op betalen naar gebruik en geen vast licentiemodel. Voor het instapbedrag van 1200 per jaar, inclusief 3000 pageviews, heeft een reisbureau toegang tot een krachtig verkoopondersteunend systeem waarmee snel en efficient een betrouwbaar advies gegeven kan worden.
Zoals ik al in een eerdere reactie op Twinkel heb aangegeven, zijn de objectieve Toeristiek informatie en de subjectieve User Generated Content 2 wezenlijk verschillende informatiebronnen die elk in een andere behoefte voorzien. In tegenstelling tot de objectiviteit van de Toeristiek informatie, wordt bij user generated content uitsluitend de persoonlijke interpretatie van de invuller weergegeven, waarbij er geen eenduidig referentiekader bestaat. Iemand die luxe gewend is, vindt een 2 sterren hotel waarschijnlijk helemaal niets en geeft een onvoldoende, terwijl een backpacker een hoge ranking zal geven.
De kracht van Toeristiek is de objectiviteit van de informatie, waardoor -gebaseerd op betrouwbare feiten- geselecteerd kan worden, gekoppeld aan beschikbaar en boekbaar aanbod van de touroperators. Onze onderzoekers bezoeken en evalueren jaarlijks duizenden strand- en wintersportbestemmingen en steden. Dit gebeurt op unieke en geheel onafhankelijke wijze waarbij actuele en gedetailleerde informatie over vakantie accommodaties en de plaatsen waarin deze liggen, wereldwijd ter plaatse wordt verzameld door onze onderzoekers.
Met behulp van onder meer een GPS, computer, afstandsmeter, kompas en digitale camera, wordt elke accommodatie uitvoerig onderzocht op maar liefst 600 punten. Ook de plaats waarin de accommodatie is gevestigd, wordt tot in detail beschreven. Onderzoekers controleren hotelkamers, zwembaden, sportfaciliteiten, stranden, busverbindingen, winkels, restaurants, discotheken en wat verder voor de vakantieganger op zijn/haar plaats van bestemming allemaal van belang kan zijn.
De tijd dat we balkonnetjes tellen is allang al voorbij. De vragen worden regelmatig aangepast aan de veranderende behoeften van de branche. Zo hebben we o,m. vorig jaar het feit toegevoegd zodat er op bedden langer dan 2 meter geselecteerd kan worden en is objectieve informatie over cruiseschepen toegevoegd (en nog veel meer).
Toeristiek heeft, naast de objectieve informatie, i.s.m. Vakantiepanel (o.m. D-Reizen/OAD groep ) ook een goedgevulde eigen database van hoogwaardige consumenten reviews opgebouwd. Hiermee biedt Toeristiek de ultieme content mix in één applicatie : de objectieve Toeristiek info, subjectieve expert en klant beoordelingen , touroperator content incl. prijs en beschikbaarheid, maar ook publieke content zoals Google maps en weersinfo.
En wat biedt Zoover de reisbranche voor het geld? Dat zijn en blijven subjectieve meningen van consumenten, hoe waardevol deze ook zijn, laat daar geen misverstand over bestaan! Toeristiek biedt de combinatie, iets dat noch Cheqqer noch Zoover kan bieden.
Samenvatting- Wij bieden de reisagent in de Toeristiek TravelSearch:
Carla van den Berg Commercieel Directeur TSi-Solutions & General Manager Toeristiek
1-0 voor Carla
Stephan Bosman van Zoover een prijs ?
En dat met anonieme meldingen, blijft zoover de meest onbetrouwbare bron op internet.
Kijken we naar de betrouwbaarheid, dan is Stephan Bosman van Zoover geen beste.
Wees eerlijk. geld verdienen aan andermans onwaarheden kan niet goed zijn.
Eindelijk de mogelijkhied om geheel anoniem een negatieve reactie over Zoover te kunnen plaatsen:-)
Hele hetzes worden er gevoert op Zoover en dat geheel anoniem. Ronduit belachelijk dat deze man trots is opzich zelf.
Als touroperators en andere nu eens gewoon stoppen met adverteren op Zoover (naast de negatieve reactie's) dan is Zoover binnen no time waardeloos!
Zoover is een strontput voor negatievelingen