Twinkle | Digital Commerce

CBS: omzetgroei webwinkeliers onder 10 procent

2018-11-13
1064665
  • [nieuws]
  • 0:59

Voor het eerst sinds oktober 2014 rapporteert het CBS een omzetgroei van minder dan 10 procent voor ‘postorderbedrijven en webwinkels’. De teller bleef afgelopen september steken op 9,7 procent.

In het hele afgelopen kwartaal noteerden de verkopers op afstand een omzetgroei van 12,1 procent, het laagste percentage in vier jaar (de paarse staaf in het diagram):

'Multi-channelers' groeien harder

De totale online detailhandelsverkopen namen in september met 12,8 procent toe, waarmee het kwartaal werd afgesloten met 17,8 procent groei (oranje). Deze groeipercentages liggen hoger, omdat de webomzetten van zogenoemde ‘multi-channelers’ meewegen. Voor deze fysieke winkeliers is e-commerce een nevenactiviteit. Overigens zagen ook zij hun online omzetgroei teruglopen; het CBS rapporteert vandaag 18,1 procent voor september, na 36,6 procent in juli en 31,0 procent in augustus, resulterend in een kwartaalgroei van nog altijd 28,1 procent (geel).

Rem op groei

Uit de laatste Thuiswinkel Markt Monitor bleek al dat er een rem zit op de groei van de online consumentenbestedingen (producten & diensten), hoewel het web nog altijd terrein wint op de winkelstraat. Voor de eerste zes maanden van dit jaar noteerde GfK een online groei van 7,7 procent.