Als u niet weet binnen welke social media-kanalen uw klanten zich bevinden en u deze netwerken niet integreert in uw e-commerce marketingmix, mist u een kans om klantrelaties op te bouwen en nieuwe klanten te werven.
De volgende vijf heldere tips helpen u om social media als marketingstrategie in te zetten of uw huidige strategie naar een hoger niveau te trekken.
1. Ga waar uw klanten zijn
Zorg dat u weet binnen welke social media-kanalen uw klanten zich bevinden. U kunt hier achterkomen door:
- het uw klanten zelf te vragen;
- social media-sites te monitoren;
- social media-statistieken in de gaten te houden.
2. Volg uw concurrenten
Van uw concurrenten kunt u vaak nog een hoop leren, dus volg ze in hun bezigheden. Houd onder andere bij binnen welke social media-kanalen zij actief zijn, hoe zij een bepaald kanaal inzetten/toepassen en hoeveel volgers/fans/views zij op elke site hebben.
3. Promoot exclusieve aanbiedingen via social media
Door het aanbieden van exclusieve kortingen, producten of bijvoorbeeld een gratis coupon voor verzending via social media, trekt u klanten naar uw webwinkel. U kunt ook een prijsvraag via bijvoorbeeld Facebook of Hyves starten. Dit levert niet alleen verkeer naar uw website op, maar ook veel nieuwe ‘connecties’.
4. Gebruik social media niet alleen voor uw producten en promoties
Trek uw social media-strategie breder dan alleen het aanprijzen van uw producten en aanbiedingen. Voor meer kans op succes is het belangrijk om de focus op verkoop te combineren met betrokkenheid. Dit kunt u onder andere bewerkstelligen door:
- (nieuws)berichten uit externe bronnen te delen via social media;
- een blog bij te houden en deze te linken aan uw social media-accounts;
- vragen te stellen, deel te nemen aan discussies of een poll te houden;
- foto’s of filmpjes te posten van events waarbij uw bedrijf is betrokken.
5. Verkoop producten via social media
Tegenwoordig is het voor webwinkels, zowel klein als groot, mogelijk om producten via social media te verkopen. Een voorbeeld hiervan is verkoop via Facebook, maar u kunt ook nieuwe producten of de best verkochte producten op uw profiel plaatsen met daarbij een link naar de bestelpagina in uw webshop.
De uitgebreide versie van dit artikel vindt u hier.
Bron: Toprankblog.com
Wij proberen ook veel met Social Media te doen voor onze business, zo hebben wij vandaag ons filmpje live gezet om dit verder te promoten op een simpele manier:
http://www.youtube.com/watch?v=_4xS11qBSFk