Het Geldmuseum in ‘s Rijks Munt was het toepasselijke toneel voor het Online Betaal Congres 2010. Aan de orde kwamen onder meer de aspiraties van iDeal, pin-betalingen van Maestro, de Europese online-incasso en mobiele perspectieven van Bol.com en Paypal. Een verslag.
Via een klik op één van de onderstaande links komt u direct bij de bijbehorende presentatie.
- Welkom en opening
- Morten Kamper, FHID
- Arlette Broex, Logica en Alex Bloemendal, Bol.com
- Luke Olbrich, Maestro
- Taco Dirks, ING
- Matthijs Koorn, Intrum Justitia
- Dennis van Allermeersch, PayPal
- Oscar Bourier, B&B Textieldruk
- Stephan van den Eijnden, TNT Post Pakketservice
- Piet Mallekoote, Currence
Welkom en opening
In zijn woord van welkom vroeg Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, de aandacht voor het position paper over online-betalen dat de Werkgroep Betalingsverkeer van de branchevereniging heeft opgesteld. Dagvoorzitter Douwe Lycklama van Innopay, naast BBP en Thuiswinkel.org medeorganisator van het Online Betaal Congres, noemde daarna kort het gedegen rapport Online Betalen 2010. Meer info over het postition paper van Thuiswinkel.org en over het rapport van Innopay, beide niet nader besproken tijdens het congres, vindt u hier.
Morten Kamper, FHID
De eerste genodigde spreker die het podium betrad was Morten Kamper van FDIH, het Deense equivalent van Thuiswinkel.org. Hij besprak de wenselijkheid van een Europese standaard voor online-betalingen, die tot op heden ontbreekt als gevolg van juridische, technische en politieke issues en uiteenlopende betaalgewoonten in de verschillende landen. Binnen Emota, de Europese koepel voor thuiswinkelorganisaties, wordt geijverd voor de komst van een veilige, kostenefficiënte betaalmethode. Die moet het vertrouwen wekken om crossborder shopping aan te wakkeren en cart abandonment te verlagen. Kamper: ‘Ik ben hier niet om iDeal in Europa te promoten, maar een dergelijke betaalmethode kan wel grenzen slechten.’
Toch raadt hij webwinkeliers in de huidige situatie aan om nieuwe mogelijkheden aan te pakken en risico’s nemen in de strijd om de internationale klant: ‘Ben niet te bang voor fraude, omarm nieuwe betaalmethoden en leg de veiligheidslat niet te hoog voor jezelf.’
Arlette Broex, Logica en Alex Bloemendal, Bol.com
Arlette Broex van Logica hield het publiek voor dat mobile commerce over vijf jaar 88 miljard aan omzet zal generen, zo’n 8 procent van de totale e-commerce markt. Alex Bloemendal van Bol.com haakte in op haar verhaal over de nakende omnipresence, de alomtegenwoordigheid van internet. Via tal van devices - laptops, smartphones, televisies, e-readers et cetera - kan en wil de klant straks shoppen en betalen. Bloemendal vergeleek het gesloten betalingsmodel (á la Apples App Store, alleen voor klanten en devices die bekend zijn voor de ontvanger) met een open model, waarin iedere klant via elk device elk product kan kopen. Maar hoe faciliteer je zoiets?
Application Programming Interfaces (API’s) kunnen de laag vormen tussen de bestaande systemen van merchants en de devices van de klant. Als voorbeeld noemde Bloemendal Scantastic, een mobiele scanapplicatie waarmee het boekenassortiment van Bol.com kan worden opgeroepen en, als het goed is, straks ook kan worden gekocht. Bloemendal riep payment service providers (psp’s) op mee te denken over manieren om betalingen via het smeermiddel van API’s te stimuleren. Hij voegde toe dat Bol.com niet zit te wachten op de entree van nieuwe betaalmethodes op de markt, omdat er een woud dreigt te ontstaan dat het vertrouwen van de consument niet ten goede komt.
Luke Olbrich, Maestro,
Olbrich vertelde hoe Maestro bezig is zijn online-pinbetalingen uit te rollen over Europa (meer daarover eerder in Twinkle). Iedere Europeaan met een Maestro-logo op zijn pinpas moet straks eenvoudig grensoverschrijdende betalingen kunnen verrichten, meestal met behulp van een paslezer. Volgens Olbrich heeft de betaaloptie, die na de entree in 2001 eerst maar moeilijk voet aan de grond kreeg, inmiddels bewezen dat ze crossborders hopping aanwakkert en fraude terugdringt. Het hoofd van de Europese debetbetalingen bij Mastercard Worldwide vertelde over de eerste ervaringen in België, waar de betaalmethode afgelopen jaar werd geïntroduceerd. Nederland is dit jaar aan de beurt en de heel Europa moet over een dik jaar zo ver zijn. ‘De behoefte is groot aan één oplossing voor grensoverschrijdend kopen. Nou, die is er’, verwees Olbrich slinks naar de Europese ambities van iDeal.
Taco Dirks, ING
Hoewel de incasso bij Nederlandse webshoppers niet favoriet is, ligt het gebruik van deze betaalmethode nog altijd hoog. ING wil dit jaar initiatieven starten om ook de Europese incasso, ofwel SEPA Direct Debit, in ons land aan te gaan bieden. Dat vertelde ING’s Taco Dirks, die liet zien hoe de methode in de praktijk werkt: de klant kan bij het afrekenen kiezen voor Direct Debit, waarna hij terecht komt in de internetomgeving van de eigen bank. Daar kan hij inloggen, een ‘e-mandaat’ tekenen en de transacties afronden door á la iDeal een code in te toetsen. Daarmee is, anders dan bij de incasso in Nederland, de identiteit van de koper gewaarborgd. Tegenover dat voordeel staat de storneringstermijn van 56 dagen waar merchants mee te maken hebben, waardoor betalingen niet gegarandeerd zijn. Bovendien moet de koper er steeds op worden geattendeerd als er een bedrag van zijn rekening wordt afgeschreven. Hoewel Dirks zich geen compleet overtuigd pleitbezorger van SEPA Direct Debit toonde, gelooft hij dat de voordelen (bereik en klantvertrouwen bijvoorbeeld) er weldegelijk zijn.
Matthijs Koorn, Intrum Justitia
Na de lunch vertelde Matthijs Koorn hoe Intrum Justitia webwinkeliers nieuwe klanten kan opleveren door het faciliteren van betalen op rekening. Een optie die veel merchants laten liggen uit angst voor onbetaalde rekeningen en daarmee gepaard gaande kosten voor incasso en deurwaarders. Uit een onderzoek dat het kredietmanagementbedrijf liet uitvoeren bleek dat 27 procent van de shoppers afhaakt als alleen vooruit kan worden betaald. Om die groep te bedienen is selectie aan de poort onontbeerlijk volgens Intrum Justitia en daartoe heeft het een tool voor ‘credit decision’ ontwikkeld. Op basis van een risicoprofiel krijgt de shopper wel of niet de optie voorgeschoteld om op rekening te bestellen in een webwinkel. De kern: differentiatie in klantacceptatie kan veilige toegang bieden tot een nieuwe doelgroep, die voor extra omzet kan zorgen.
Dennis van Allermeersch, PayPal
De presentatie van Van Allermeersch was geheel gewijd aan Paypal Platform ofwel PayPal X, waarmee de betaalmethode wordt opengesteld voor derden middels API’s. Developers krijgen de vrije hand om applicaties en business modellen te ontwikkelen en te gelde te maken. Twinkle schreef al eerder over de ‘flexibele API’ Adaptive Payments, die betalingen naar verschillende ontvangers in één handeling mogelijk maakt.
Van Allermeersch bracht het nieuws dat PayPal komt met Adaptive Accounts, de mogelijkheid een PayPal-rekening te openen binnen een webwinkel, aan de hand van klantgegevens die daar bekend zijn. ‘Het mes snijdt eigenlijk aan drie kanten’, aldus de Belg. ‘Het biedt gemak voor de consument, levert ons nieuwe klanten op en de webwinkelier krijgt van ons een lead fee.’
Verder kondigde Van Allermeersch de mogelijkheid aan om binnen mobiele applicaties te betalen met PayPal. In april moet de toepassing voor Android klaar zijn en voor de zomer die voor de iPhone.
Tenslotte zei Van Allermeersch dat de integratie van PayPal met Philips NetTV, in december aangekondigd tijdens Le Web in Parijs, deze maand zijn beslag zal krijgen. Binnenkort wordt het dus mogelijk om via een viercijferige code betalingen te verrichten op de afstandsbediening.
Oscar Bourier, B&B Textieldruk
In een enthousiaste presentatie vertelde Oscar Bourier hoe hij het vertrouwen van de klant wint door hem niet direct bij bestelling te laten afrekenen. In plaats daarvan ontvangt de klant een AcceptEmail, een systeem dat eigenlijk is ontworpen voor bedrijven die grote hoeveelheden acceptgiro’s versturen en de portokosten willen drukken. Bourier bedrukt textiel. De AccepEmail, door hem ‘de zachte overreder’ genoemd, doet voor hem dienst als een offerte, die de klant laat zien hoe zijn bestelling er in de praktijk uit komt te zien. Als de klant het niet zit zitten, kan hij alsnog van zijn bestelling afzien. Is hij overtuigd, dan kan hij vanuit de e-mail van Bourier direct iDeal induiken om zijn betaling te doen.
Stephan van den Eijnden, TNT Post Pakketservice
Van den Eijnden gaf een update over het product Online Rembours, tijdens het Online Betaal Congres in 2009 geïntroduceerd als ‘Veilig betalen en verzenden’. De klant die voor deze betaalmethode kiest, stort zijn geld bij bestelling op een derdenrekening. Hij ontvangt een code die hij bij aflevering moet intoetsen op de handheld van de pakketbezorger aan de deur. Pas dan wordt het bedrag van TNT’s derdenrekening overgemaakt aan de webwinkelier. Deze proof of delivery biedt het voordeel dat de klant zijn geld pas echt kwijt is als hij het pakket in bezit heeft. Voor de merchant voorkomt de methode dat betaling na levering uitblijft.
De lancering voor Online Rembours staat nu gepland voor het einde van dit jaar, vertelde Van den Eijnden. Een uitgeklede versie van dat product is de Code Validatie die TNT Post Pakketservice al eerder op de markt wil brengen. Daarbij verstrekt de merchant tegen extra kosten en voor zijn eigen veiligheid een validatiecode die de klant moet intoetsen, onafhankelijk van diens betaalwijze. Dit biedt de webwinkelier een onomkeerbaar bewijs van ontvangst.
Piet Mallekoote, Currence
De introductie van iDeal in andere Europese landen is nog altijd een ambitie en geen realiteit, bekende Piet Mallekoote van iDeal-beheerder Currence. Individuele banken zijn enthousiast, maar het is moeilijk om de hele boel in beweging te brengen. Mallekoote: ‘Dan blijkt dat banken niet overal zo geneigd zijn tot samenwerking als hier in Nederland. '
De Europese club van banken EPC staat niet te trappelen om iDeal of een soortgelijke betaalmethode breed te omarmen. De boodschap die Mallekoote te verstaan kreeg van de iDeal-gezinde Europese Centrale Bank: ‘Je kan het paard wel naar de bron brengen, maar je kunt het niet laten drinken.’
Een lastige opgave kortom. Mallekoote put hoop uit de oproep van de pan-Europese thuiswinkelorganisatie Emota om iDeal of een soortgelijk alternatief in ras tempo internationaal op poten te zetten: ‘We blijven duwen.’
Vanaf maandag 8 maart vindt u de presentaties van de sprekers die daartoe toestemming gaven op Onlinebetaalcongres.nl.
De lancering van TNT Posts nieuwe betaaldienst is opnieuw uitgesteld, getuige berichtgeving op de site van Thuiswinkel.org. De lancering van CheckPay, zoals de dienst is gedoopt, staat nu gepland voor begin 2011. Onder rembours betalen, met cash aan de deur, verdwijnt per 1 januari 2012.
De lancering van wat eerder Veilig Verzenden & Betalen heette, stond aanvankelijk voor eind 2009 op de rol.