Twinkle | Digital Commerce

Innopay en Thuiswinkel.org over betalen in 2010

2017-10-05
180101

Voor de zesde achtereenvolgende keer brengt Innopay de stand van het Nederlandse online-betalingsverkeer in kaart in een grondig rapport, waaraan Thuiswinkel.org zijn steun verleende. De brancheorganisatie publiceerde zelf het position paper 'Online betalen in Nederland', met tien aanbevelingen.

Innopay voorzag het rapport ‘Online betalen 2010’ van de ondertitel ‘Meer en meer een mondiaal spel’. Het adviesbureau geeft in 134 pagina’s zijn analyse over de verschillende aspecten van de online-betaalmarkt. Veel aandacht gaat uit naar de harmonisatie van het Europese betaallandschap en internationale trends, compleet met een selctie van innovatieve betaalproducten. Ook het speelveld en de rol die banken en payment service providers daarop spelen komt aan de orde. U vindt het complete Innopay-rapport, anders dan vorig jaar zonder cijfers uit eigen marktonderzoek, hier.

IDeal in Europa
In het position paper van Thuiswinkel.org breekt de branchevereniging een lans voor iDeal (of een betaalmethode ‘à la iDeal’) in Europa. Het betaalproduct van de Nederlandse banken wordt aangedragen als dé nieuwe bankonafhankelijke standaard voor mobiel winkelen. Uit de whitepaper: ‘Voor winkelen op smartphones is er behoefte aan betrouwbare, gebruiksvriendelijke en efficiënte betaalmethoden die bankonafhankelijk zijn. Een iDeal voor smartphones is gewenst, niet in de laatste plaats voor microbetalingen.’

Hieronder vindt u de tien aanbeveling van Thuiswinkel.org op een rij. De Werkgroep Betalingsverkeer verdeelde ze onder in drie categorieën.

A. Ten aanzien van bestaande producten:

1. Er dient een hogere beschikbaarheid van iDeal te komen.

2. Het recht voor consumenten om 100% vooruit te betalen moet wettelijk worden vastgelegd.

3. Issuing banken moeten werken aan een gezamenlijke en uniforme uitrol van 3-D secure ter verdere preventie van creditcardfraude.

4. Er moet duidelijkheid komen over de consequenties van SEPA (Single Euro Payments Area) voor thuiswinkeliers.

B. Ten aanzien van nieuwe producten:

5. Online betalen moet Europees bereik krijgen: er moet een Europees iDeal komen.

6. Online incasso moet een Europees bereik krijgen.

7. Om de identiteit van de consument te verifiëren moet online identificatie met Europees bereik mogelijk worden.

8. Elektronisch factureren dient succesvol geïntroduceerd te worden.

9. Er dient een bankonafhankelijke betaalstandaard te komen voor online winkelen via smartphones.

C. Ten aanzien van maatschappelijke ontwikkelingen:

10. Er dient een gezamenlijke aanpak van (bancaire) internetfraude te komen.

Het complete position paper vindt u hier (pdf).

Een verslag over het Online Betaal Congres 2010 leest u hier.