Twinkle | Digital Commerce

Miljoenen Amerikanen op zwarte lijst Badcustomer.com

2017-05-27
164132
  • 1:48

In zijn strijd tegen fraude riep directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org onlangs op tot het opstellen van een zwarte lijst van fraudeleuze webshoppers. In de Verenigde Staten bestaat zo’n lijst. Driehonderd webwinkeliers dragen bij aan Badcustomer.com.

De gedeelde database vermeldt namen en contactgegevens van frequent chargeback customers, webshoppers dus die regelmatig hun geld terugvorderden van creditcard- maatschappijen na een online-bestelling.

Volgens Internet Retailer staan er al ongeveer zes miljoen Amerikanen op The One List You Don't Want To Be On.

Bestelling geblokkeerd
Webwinkeliers kunnen gratis gebruik maken van de screening service die Badcustomer.com aanbiedt. Als een daar geregistreerde webshopper een aankoop wil doen bij een participerende webshop, wordt de bestelling geblokkeerd. De shopper krijgt instructies over hoe hij de situatie kan rechtzetten.

Van de lijst
Om van de zwarte lijst af te komen, dienen webshoppers contact op te nemen met Badcustomer.com. Het bedrijf onderwijst hen over de manier waarop ze bij vermeende misverstanden voortaan te werk moeten gaan. Tegen betaling van 99 dollar worden ze vervolgens van de lijst gehaald. Als ze echter kunnen aantonen dat ze pogingen hebben ondernomen om der met de retailer uit te komen, vervalt deze nota.

Boete
Met de dienst wil Badcustomer.com het aantal chargebacks terugdringen en klanten aanleren contact op te nemen met de online-retailers als er discussie is over de levering van producten. Nu kloppen veel webshoppers voor een refund aan bij de creditcardmaatschappij, waarna de webwinkelier het nakijken heeft. Behalve zijn reeds geleverde product is hij vaak ook nog een commissie of boete kwijt aan de creditmaatschappij, aldus Internet Retailer.

Meldpunt cybercrime
Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org stelde deze praktijken onder andere op het weblog van Twinkle aan de kaak. Behalve voor een zwarte lijst (zie hier een item op RTL Nieuws) pleit hij voor onderzoek, actie door  instanties en de oprichting van een meldpunt cybercrime: 'De bal ligt wat dat betreft in Den Haag.'

90 miljoen euro
Jongen schat de schade die webwinkeliers lopen door fraudegevallen dit jaar op 90 miljoen euro. Het aandeel van creditcardfraude daarbinnen neemt toe.

In de volgende papieren editie van Twinkle leest u hoe Nederlandse online-retailers reageren op de 'fraudegolf' waar De Telegraaf vorige week over schreef.