Twinkle | Digital Commerce

Fruugo blijft werven na leegloop hoofdkantoor  

2017-05-27
171130
  • [nieuws]
  • 1:40

Fruugo haalde onlangs de bezem door zijn personeelsbestand in zijn Finse hoofdkantoor en zette tientallen mensen op straat. De sanering heeft geen gevolgen voor de Nederlandse activiteiten.

Dat zegt consultant Suzanne Pronk, die samen met Frank Meilink verantwoordelijk is voor Fruugo’s  acquisitie in Nederland.

Ingrepen
Ze reageert desgevraagd op een bericht op Online-strategy.nl, dat refereert aan de collega-blogs Techcrunch.com en eerder Arcticstartup.com. Twintig van de ongeveer vijftig mensen zouden zijn ontslagen bij Fruugo en een overbruggingskrediet zou redding hebben geboden in zware tijden.

Pronk: ‘Er zijn inderdaad rigoureuze ingrepen gedaan om de kosten te beteugelen, maar net als in Finland en Zweden gaan we in Nederland door met het concept. Waarschijnlijk gaat het allemaal wel iets minder snel.’

Concept
Gedachte achter Fruugo is miljoenen producten uit duizenden webwinkels te verzamelen op één platform, waar Europeanen in hun eigen taal terecht kunnen. De belofte: één plek voor universal search, universal comparison, universal checkout en universal security. Het concept trok internationaal de aandacht door de torenhoge ambities (‘Google voor het zoeken van producten’) en de betrokkenheid van prominenten als voormalig Nokia-topman Jorma Ollilia.

Werving
Volgens Pronk hebben zich inmiddels zo’n driehonderd webshops gecommitteerd aan Fruugo, maar is de overgrote meerderheid daarvan nog niet geïmplementeerd. Dat geldt ook voor de meeste van de ‘vijftig tot zestig’ Nederlandse webwinkels die in zee gingen met Fruugo. Pronk: ‘Met de werving gaat het eigenlijk hartstikke goed.’

Kip-ei-verhaal
De eerste marketing van Fruugo om onder de aandacht te komen van Nederlandse webshoppers moet nog bedreven worden. De site is nog altijd in bèta. Pronk: ‘We willen binnenkort wel echt de markt op. Het is een beetje een kip-ei-verhaal. We willen een goed aanbod kunnen tonen voordat we de consumenten gaan aantrekken. Inmiddels zijn, voor de korte termijn, wel focuscategorieën aangewezen waar we campagnes omheen gaan bouwen. Dat zijn health & beauty, outdoor en speelgoed.’

Sjopper.nl
Afgelopen zomer erkende Pronks collega Frank Meilink aan Twinkle dat Fruugo moeite had Nederlandse webwinkeliers voor zich te winnen. Sjopper.nl, dat Nederlandse webwinkels onder één dak wilde brengen, staakte onlangs zijn pogingen vanaf de grond een webwarenhuis op te bouwen.