Twinkle | Digital Commerce

Thuiswinkelmarkt groeit met 19 procent

2017-11-08
170130
  • 3:23

De omzet voor online consumentenbestedingen is in de eerste helft van 2009 gegroeid naar van € 2,7 miljard. In vergelijking met de eerste helft van 2008 is dit een stijging van 19 procent. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2009-1, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org.

De cijfers zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de ruim 1.000 leden van de belangenvereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig onderzoek onder 2.000 consumenten. Door deze vorm van multilevel research wordt de totale online thuiswinkelmarkt al sinds 1998 op betrouwbare wijze in kaart gebracht.

19 procent groei in online consumentenbestedingen
'De online consumentenbestedingen zijn in het afgelopen half jaar weer flink doorgegroeid, ondanks de huidige economische crisis. De groei wordt vooral veroorzaakt door een toename in het aantal bestellingen', aldus Frank Sibbel, Managing Partner bij Blauw Research. 'Vergeleken met de eerste helft van 2008 is het gemiddeld aantal bestellingen per online shopper fors toegenomen met 20 procent naar 3,3 bestellingen per consument. Dit heeft ook een positief effect op gemiddeld besteed bedrag per online consument, dat is gestegen met 13 procent naar € 380,- in het eerste half jaar van 2009.'

Kwart miljoen nieuwe online kopers
Sinds het eerste half jaar van 2009 zijn er in Nederland 11 miljoen actieve internetters. Van deze groep heeft driekwart (77 procent) ooit een online aankoop gedaan. In het eerste half jaar van 2009 hebben 7,1 miljoen consumenten online een bestelling gedaan. 'Hiervan hebben een kwart miljoen consumenten voor het eerst een online aankoop gedaan in de eerste helft van 2009,' aldus Sibbel. Vergeleken met voorgaande jaren zijn er duidelijk minder nieuwe online kopers. De groei van de markt moet nu meer komen uit een toename van het aantal aankopen per consument en het gemiddeld besteed bedrag per bestelling.

Sterke omzetstijging in kleding
Het online segment Reizen heeft in de eerste helft van 2009 de € 1 miljard grens geslecht en komt uit op een omzet van € 1,1 miljard (+ 15 procent). Reizen is daarmee goed voor 41 procent van de totale online consumentenbestedingen. Consumentenelektronica is het tweede grootste segment in omzet en kende in 2008 nog de grootste omzetstijging met 59 procent. Dit eerste half jaar lijkt dit segment echter gevoelig te zijn voor de economische crisis; de stijging voor Consumentenelektronica komt in het eerste half jaar van 2009 uit op 7 procent. Nieuw in de omzet top 3 is het segment Kleding. Steeds meer mensen bestellen kleding en schoenen online, waardoor dit segment in het eerste half jaar is gegroeid met 30 procent naar een omzet van € 225 miljoen. Het segment Kleding is hiermee één van de grootste stijgers in dit eerste half jaar.

Opvallende stijging in bestedingen producten
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: 'Het afgelopen half jaar kent zowel producten als diensten een vergelijkbare groei in online consumentenbestedingen, al groeit producten (+20 procent) iets harder dan diensten (+17 procent). Vooral de stijging van de bestedingen aan producten is opvallend, aangezien de bestedingen in de fysieke detailhandel flinke klappen heeft gekregen in het eerste half jaar. In kwartaal 1 en 2 van 2009 daalden de productbestedingen in de fysieke detailhandel met ongeveer 7 procent (bron CBS).'

Gemak is het grootste voordeel
Al jaren is de tevredenheid van online shoppers zeer hoog. 97 procent geeft aan (zeer) tevreden te zijn over de laatste online aankoop. Bij een online aankoop is volgens tweederde (64 procent) van de online consumenten het gemak van thuis bestellen nog altijd het belangrijkste voordeel. Alleen in het segment Witgoed en Consumentenelektronica geeft ongeveer tweederde van de consumenten aan dat de lagere prijs het belangrijkste voordeel is van online shopping. 'Een lage prijs speelt een grotere rol in segmenten waar de mogelijkheid om te vergelijken eenvoudig is', vult Sibbel aan.

Ruim een derde van de online shoppers ziet geen enkel nadeel meer in online shopping. 'Het thuiswinkelen via internet wordt steeds meer als een volwaardig kanaal gezien naast het winkelen in de winkelstraat', zegt Jongen.

'De hoge tevredenheid en het gegeven dat consumenten het online shoppen vaker beschouwen als een volwaardig kanaal zorgt voor een positief beeld voor het komende half jaar. Al zal de economische crisis ook invloed hebben op de omzetgroei in online consumentenbestedingen', aldus Sibbel. 'We verwachten dat de huidige groei doorzet en dat de totale online consumentenbestedingen in 2009 uitkomen op € 5,8 miljard.