Consumenten die op zoek zijn naar een nieuw bed, weten vooral de websites van IKEA en Hästens te vinden. Bij de Web Performance Scan van onderzoeksbureau WUA! kwam naar voren dat 15 procent van de respondenten bij deze websites uitkwamen.
In totaal werden 96 verschillende websites bezocht, waarbij IKEA vooral goed scoorde dankzij een relatief goede vindbaarheid, aangevuld door een betrouwbaar imago. Hästens.nl liet juist een positieve beleving en indruk achter, maar was online lastiger vindbaar dan de Zweedse woonketen.
Ondanks de naamsbekendheid wist Beter Bed geen hoge ogen te gooien; 50 procent van de respondenten haakte zelfs direct af op de website. De andere helft gaf Beter Bed nog het voordeel van de twijfel, maar bespeurde vooral een tekortkoming qua informatiewaarde en vormgeving.
De belangrijkste resultaten van de Web Performace Scan kun je hieronder bekijken:
Erg vreemd onderzoek. Grote getallen. Hier lieten ze willekeurige 'respondenten' zoeken naar een 'tweepersoons bed'. Mensen die echt een bed nodig hebben, zoeken anders, gerichter. Die zoeken op specs. Bijvoorbeeld: luxe, of elektrisch, en/of boxspring, en/of hygienisch etc. Daarom kom je in dit rijtje ook geen merknamen tegen. Ik heb medelijden met de respondenten. Slapen op een ikea? Het kan. Maar als je echt een bed zoekt, kom je natuurlijk (ook) uit bij Auping of CarpeDiem. Maar die komen in de lijst niet eens voor.
Wat ook vreemd is: bij de nummers 7, 8 en 10 vindt je helemaal geen webshop, maar lokt men je naar een stenen winkel.... onderzoek rammelt dus nogal....
Het blijft onduidelijk wat het onderzoek nu precies wil aan tonen. Als je iemand online op 'hamburger' laat zoeken, komt McD. als eerste uit de bus. Maar wat is de conclusie? Dit mag zorgvuldiger. Door het onderzoek op deze manier te brengen lijkt het in eerste instantie net of het kopij is van de redactie. Maar als je verder spit blijkt het gewoon copy / paste te zijn. Ook niet erg, maar er moet dan een voorbehoudje bij. Nu is het net of de redactie dit 'onderzoek' fiatteert.
Met dit onderzoek is het oriëntatieproces op internet naar een bed onderzocht. Het gaat hierbij niet alleen om webshops, zoals dit artikel suggereert (helaas heeft de Twinkle redactie dit er van gemaakt waardoor er verwarring ontstaat). De meeste namen in dit lijstje verkopen geen bedden online maar zijn er op gericht om mensen naar de â��stenenâ�� winkel te lokken.
Steeds meer mensen gaan voordat zij allerlei beddenzaken bezoeken kijken op verschillende websites welke winkel het best bij hen past. Ook voor de â��stenenâ�� winkels is het dan van essentieel belang om een dergelijk aansprekende website te hebben, zodat mensen het waard vinden om een bezoek aan hun winkel te brengen. Op dit moment komt IKEA hierin het beste naar voren maar scoort nog niet meer dan een 6+. Mensen die zich online naar een bed oriënteren hebben dus nog zeker wat te wensen over.
De cijfers richten zich op welke website het beste presteert wanneer iemand zich op het internet oriënteert naar een bed. Alles wat van belang is in de online oriëntatie is onderzocht. Er moet gedacht worden aan hoe vindbaar is een bepaalde website? Wie biedt de beste informatie? Welke website is het meest gebruiksvriendelijk? Welke spreekt het meest aan? Bij wie zou je op basis van de website het liefst kopen?