Twinkle | Digital Commerce

Prinsjesdag en de koopkracht van consumenten

2017-11-08
169132
  • 1:29

Sombere gezichten van ministers en ondernemers tijdens de Prinsjesdagborrel bij VNO-NCW in Nieuwspoort. Weet niet of het nou kwam omdat er minder bitterballen werden geserveerd dan gebruikelijk. Duidelijk is natuurlijk dat we voor lastige tijden staan.

De koopkracht van Nederlandse consumenten staat fors onder druk. Voor volgend jaar lijkt het nog mee te vallen met een gemiddeld verlies van 0,25 procent. Maar als de voorspellingen uitkomen dan komt er aan de koopkrachtdaling na 2010 vooralsnog geen einde.

Thuiswinkel Update
Gisterenmiddag mocht ik bij Frits Spits een verwachte groei van online-consumentenbestedingen in 2009 voorspellen van zo’n 20 tot 25 procent. Dat kun je uitsplitsen naar een gemiddelde groei van 20 procent in de eerste helft van dit jaar en zo’n 25 procent in de tweede helft van dit jaar, want de feestdagen geven de online-verkopen ieder jaar weer een forse impuls. De definitieve cijfers worden overigens zo rond de Thuiswinkel Update, op 29 september in de Fabrique in Utrecht, bekend gemaakt. Een evenement overigens dat u niet mag missen en waarvoor de belangstelling - met bijna 50 procent méér inschrijvingen dan vorig jaar - enorm is.

Contraproductief
Blijft de vraag of het kabinet er goed aan doet alle zwaarwegende beslissingen voor zich uit te schuiven. De ondernemers in Nieuwspoort waren wel redelijk tevreden over het beleid van Balkenende, Bos en Rouvoet, waar nu bezuinigen als contraproductief wordt ervaren. Voor webwinkeliers is met name de koopkrachtontwikkeling van het allergrootste belang en die ziet er op de lange termijn niet vrolijk uit. Maar de crisis biedt ook kansen voor ondernemers. Dat zei RetailTrends-uitgever Marcel ten Holte gisteren in NOVA en zo denk ik er ook over. Uiteindelijk zullen webwinkels als een van de winnaars uit deze financiële crises komen. ‘Mark my words’, zou Wim Kan zeggen!