Twinkle | Digital Commerce

13 usability-tips voor productpagina's

2017-05-26
180120
  • 2:11

In het kader van zijn afstudeerscriptie nam Rob van Laarhoven het kijkgedrag van consumenten op e-commerce sites onder de loep. Dit is het tweede van drie berichten over zijn (eyetracking-)onderzoeksresultaten, met usability-tips voor productpagina's.

Tekst: Bauke Bergstra

Hieronder vindt u 13 tips om het bekijken van producten op de productpagina’s van uw webshop gebruiksvriendelijker kan maken. Als u deze pagina’s goed inricht, vergroot u de kans dat mensen niet alleen kijken… maar ook kopen!

1. Toon foto’s van hoge kwaliteit (en wellicht video’s).
2. Zorg ervoor dat het mogelijk is om productfoto’s te vergroten / in te zoomen.
3. Wees open en correct in levertijden en verzendkosten.
4. Vertel consumenten hoe dit product zijn/haar leven verbetert, in plaats van alleen technische specificaties te tonen. Een eindeloze lijst met dezelfde specificaties ziet de bezoeker op iedere webwinkel. Probeer meerwaarde te bieden door unieke content te maken die de voordelen van het product weergeeft.
5. Geef altijd maten, gewicht, kleur(en), vorm, materiaal en garantie van producten weer.
6. Vermijd lange witregeloze blokken tekst. Zo’n groot blok tekst zal veel mensen afschrikken.
7. Zorg voor interactiemogelijkheden, zoals een telefoonnummer of e-mailadres.
8. Bied cross-sell mogelijkheden door gerelateerde producten te tonen. Met behulp van het tonen van gerelateerde producten is het mogelijk om het juiste product, op het juiste moment aan te bieden.
9. Geef up-sell mogelijkheden door combinatieaanbiedingen te bieden. Vaak is het kopen van één product niet voldoende om tot een eindproduct te komen. Het is dan verstandig om door middel van up-sell het bijpassende product als combinatie aan te bieden.
10. Plaats een formulier “E-mail dit product naar het volgende e-mailadres” op de productpagina.
11. Bied de mogelijkheid om een verlanglijstje te maken. Een verlanglijstje is ideaal voor bezoekers die nog niet zeker willen bestellen en daarom de producten nog niet aan het winkelwagentje willen toevoegen. Zo kunnen zij toch een lijstje (of offerte) maken van de gewilde producten en eventueel e-mailen naar hun e-mailadres.
12. Laat bezoekers weten waar ze op moeten klikken met behulp van duidelijke calls to action. Een call to action moedigt een gebruiker aan om tot actie over te gaan. Zorg op de productpagina in ieder geval voor een duidelijke 'voeg toe aan winkelwagen'-knop.
13. Win vertrouwen door bekende logo’s van betalingssystemen, waarborgen en veiligheidscertificaten te tonen. Dit geldt voor alle webpagina’s. Denk aan Thuiswinkel Waarborg, Ideal, etc.











Bauke Bergstra is werkzaam voor Tribal Internet Marketing en leverde namens dat bureau al eerder tekstbijdragen aan Twinkle.

Van Laarhoven, die open staat voor aanvullingen op de lijst, liep de afgelopen maanden stage bij Tribal. In een vorig bericht, net als het bovenstaande te lezen op weblog Tribal Talk, definieerde hij 12 usability-tips voor het zoeken van producten in shops. Zijn laatste posting zal gaan over het bestellen van producten.