Twinkle | Digital Commerce

Internetmarkt groeit met 19 procent

2017-11-08
170128
  • 1:36

Nederlanders hebben in de eerste helft van 2009 voor € 2,7 miljard online gekocht. Dat is 19 procent meer dan in de eerste helft van 2008. Het gemiddeld aantal bestellingen nam fors toe, met 20 procent naar 3,3 bestellingen per consument.

Het gemiddelde online gespendeerde bedrag steeg met 13 procent naar € 380 euro. Iedere branche zou verguld zijn met zulke cijfers natuurlijk en we zijn er uiteraard ook wel trots op. Maar de cijfers liggen in de lijn van de verwachting en maken duidelijk dat ook onze sector niet immuun is voor de economische crises.
Dat zie je bijvoorbeeld met name terug bij Consumenten Electronica: de stijging voor Consumenten Elektronica komt in het eerste half jaar van 2009 uit op 7 procent..

Een forse groeier echter is kleding, nieuw in de omzet top 3 van online consumenten bestedingen. Steeds meer mensen bestellen kleding en schoenen online, waardoor dit segment in het eerste half jaar is gegroeid met 30% naar een omzet van € 225 miljoen. Het segment Kleding is hiermee één van de grootste stijgers in dit eerste half jaar.

1 Reizen  1.100
2 Consumentenelektronica  290
3 Kleding  225
4 Hardware 200
5 Verzekeringen  195
6 Tickets  100 
7 Levensmiddelen en persoonlijke verzorging 95
8 Boeken 92
9 Witgoed 90
10 Interieur en tuin  70








* Omzetten x € 1 mln.

Daarnaast vind ik nog opvallend dat in het afgelopen half jaar producten opnieuw wat harder groeien in online omzet dan diensten, al is het natuurlijk beperkt: de groei in online producten bedraagt ongeveer 20%, die van diensten circa 17%. Vooral de stijging van de bestedingen aan producten is opvallend, aangezien de bestedingen in de fysieke detailhandel flinke klappen hebben gekregen in het eerste half jaar. In kwartaal 1 en 2 van 2009 daalden de productbestedingen in de fysieke detailhandel met ongeveer 7% (bron CBS).