Twinkle | Digital Commerce

Online uitgaven stijgen 4 procent in derde kwartaal

2023-12-19
1000562
  • [nieuws]
  • 1:10

In het derde kwartaal van dit jaar zijn de online consumentenbestedingen met 4 procent toegenomen naar 7,44 miljard euro. Consumenten gaven vooral meer geld uit aan vakanties.

Dat blijkt uit de meest recente Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek dat door GfK wordt uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

De groei werd vooral aangejaagd door een stijging in online bestedingen aan diensten van 16 procent. Consumenten kochten vooral meer pakketreizen (+ 32 procent) en losse vliegtickets en accommodaties (+ 20 procent). Het totaal aantal online aankopen is 81,7 miljoen. Dit is een kleine stijging ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De online bestedingen aan producten daalt juist licht, met 2 procent. Het aantal online bestelde producten blijft wel stabiel. Online crossborder bestedingen zijn gestegen met 10 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2022. Ook dit wordt met name veroorzaakt door de bestedingen aan diensten die stijgen met 17 procent. Ook hiervoor geldt dat vooral meer wordt besteed aan pakketreizen. Algemeen directeur Marlene ten Ham van Thuiswinkel.org: ‘We zien vakantiebestedingen binnen Europa toenemen, bijvoorbeeld Duitsland en Groot-Brittannië. In Q3 2023 werd hier respectievelijk 20 en 9 procent van de vakantie-uitgaven over de grens besteed. Maar ook buiten Europa wordt meer besteed aan reizen, zoals naar de Verenigde Staten.’