Tussen 2009 en 2015 zullen de online-consumentenbestedingen in Nederland verdubbelen. Nu al koopt meer dan n op de drie Nederlanders uitsluitend online via vergelijkingssites.
Dat zijn de twee meest in het oog springende conclusies uit de Internet Market Monitor vanGfK Retail and Technology, dat zich baseert op verzamelde kassagegevens en een onderzoek onder zevenduizend Nederlanders.
Helft online
GfK verwacht dat de online-omzet in de vijftien branches die het onderzoekt zal toenemen van 4 miljard euro in 2009 tot 8 miljard euro in 2015. Het omzetaandeel van internet zal tot die tijd in geen van de onderzochte branches afnemen. In de toeristische sector en de telecombranche is de online-groei het grootst; GfK verwacht dat de omzet in deze markten in 2015 voor de helft online wordt gegenereerd.
Genoegen met een vergelijkingssite
Opvallender dan de voorspelde groei van het online-kanaal is de dominante rol die vergelijkingssites hebben opgeist in het aankoopproces. Meer dan een derde van de respondenten zegt genoegen te nemen met een vergelijkingssite om tot aankoop over te gaan. Ze zoeken niet verder op het internet of in fysieke winkels.
Barbara Schouten, die namens GfK meewerkte aan het onderzoek, had rekening gehouden met een sterke positie van vergelijkingssites: 'Maar toch is het percentage kopers dathierop vaart groter dan ik had verwacht. Het is een heel erg belangrijke informatiebron voor consumenten geworden.'
Bereik
GfK becijferde dat zes vergelijkingssites samen 83 procent van alle zoekopdrachten genereren, te weten Vergelijk.nl, Kieskeurig.nl, Prijsvergelijk.nl, Beslist.nl, Tweakers.net en Kelkoo. In een recent bericht over het overgenomen Selectivo.nlleest umeer over het bereik van deze sites.
De Internet Markt Monitor, waaruit GfK Retail and Technology verder geen gegevens openbaart, wordt volgens Schouten binnenkort te koop aangeboden op de websitevan het onderzoeksbureau. Kosten: 1.500 euro.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
GfK toont dominantie vergelijkingssites
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.