De crisis drijft de consument nog meer naar het web! Toch zullen sommigen van ons eind 2009 niet halen?!
Vele experts zeggen (en de omzetcijfers bevestigen het) dat e-commerce niet te lijden heeft onder de financieel-economische crisis . Belangrijkste reden is dat de kooplustigen op een éénvoudige manier aan prijsvergelijkingen kunnen doen en dus goedkoper (menen) in te kopen: zie bijvoorbeeld de zéér populaire Nederlandse prijsvergelijkingswebsites zoals Kieskeurig.nl, Vergelijk.nl en Prijsvergelijk.nl die respectievelijk 5 miljoen, 3 miljoen en 150.000 maandelijkse bezoekers trekken.
Deze sites streven er naar zo neutraal mogelijk producten, prijzen en aanbieders te vergelijken. U kunt als consument aangeven wat jij maximaal voor een bepaald product wilt betalen. Zodra er een winkel is die het product tegen die prijs verkoopt, krijg je een e-mail en/of sms toegestuurd. Zoals u ziet maakt de consument daar gretig gebruik van. De markt van de product –en prijsvergelijkers is daarom nog in volle beweging, waarbij nieuwe spelers zich aanbieden. En prijzen vergelijken op het web is gemakkelijker dan de Unilever-producten te gaan controleren in de winkel rekken bij Delhaize of Colruyt.
Het web heeft dus ‘terecht' het imago van 'ik kan daar goede koopjes doen'. En inderdaad, het valt mijzelf ook op dat de homepage van vele websites permanent prijspromoties vertonen. Ook ontvang ik zelf dagelijks agressieve prijsreducties via de vele newsletters. Blijkbaar spelen de webshops elkaar uit op prijs. Exact: webshops hebben geen hoge huurprijzen, geen duur verkoopspersoneel op piekuren, geen verlichtingskosten, lagere verzekeringskosten, weinig last van diefstal etcetera. Maar moeten zij, als webwinkeliers, dit alles afgeven aan de consument ? Zijn zij en hun (/onze) klanten hiermee op langere termijn gebaat?
Zouden zij niet beter het geld in de onderneming houden om zo beter de crisis te trotseren om zo hun klanten blijvend te kunnen bedienen?
Agressieve pricing is misschien wel goed op korte termijn om marktaandeel te verwerven, te behouden, maar er is een keerzijde; Op middellange termijn heeft dit ‘prijs-agressief' optreden een negatieve impact op de rentabiliteit van de onderneming, die de levensvatbaarheid daarvan zal beperken. Enkelen van ons zullen 2011 niet halen.
Ik pleit dus voor een voorzichtigere prijspolitie. Denk alleen eens aan de economische wetmatigheid ‘Je mag een product niet te goedkoop maken, want daar zal wel iets aan schelen'. Verkoop een Mercedes te goedkoop en de Mercedes fans haken af. Die willen armoede zaaiers weg houden. Noblesse oblige ! Dit geldt dus ook voor consumenten artikelen verkocht via het internet. Mensen gaan er automatisch van uit dat een (te) goedkoop product inférieur is. Terecht of onterecht , maar laten wij dit niet vergeten.
En trouwens: de goedkopere Duitse supermarktketens als Lidl en Aldi spinnen nauwelijks garen bij de crisis, ondanks hun goedkoop prijsimago; hun marktaandeel is gezakt. Focus dus niet alléén op prijs, prijs, prijs in deze crisistijd!
Aardig artikel. Het gaat alleen voorbij aan het feit dat prijsverlaging vaak wordt ingegeven door concurrentie. Zodra de concurrent een transparant artikel (zelfde merk/type) in prijs verlaagd zal je toch iets moeten. Ik zou hem kunnen bellen met de mededeling dat hij op die manier 2011 niet gaat halen...? Als hij daar niets mee doet zal ik toch ook mijn prijzen moeten verlagen, anders verkoop ik niets meer. Als ik morgen goedkope Mercedessen zou MOGEN verkopen (want daar steekt men een stokje voor) zou ik zeker goede zaken doen. Zeker weten dat ik daar 2012 wel mee haal!
Nou wij staan erom bekend geen prijsvechter te zijn met onze webshop en ik doe er niet aan mee. 80% is mond tot mond reclame en daar ben ik heel blij mee. Ik heb onkosten zat en zijn ook geen zolderkamerwebshop ik geef liever eerlijk advies, snelheid en service. Maar ik kan me voorstellen dat je op sommige producten dit niet wil hebben als consument. Lever maar snel voor een lage prijs. Ligt ook helemaal aan de handel die je verkoopt. En ja, dan trek je de hele markt naar beneden met prijsverlagingen. Erg jammer is dat.
Je zegt 'Vele experts zeggen (en de omzetcijfers bevestigen het) dat e-commerce niet te lijden heeft onder de financieel-economische crisis'
Maar welke experts? Namen?