Twinkle | Digital Commerce

Bol.com, KLM en Landmacht winnen EMMA

2017-05-27
170130
  • 1:51

Bol.com, KLM en de Koninklijke Landmacht zijn dit jaar winnaar van een E-mail Marketing Award (EMMA). Volgens juryvoorzitter Marc Borgers lag de kwaliteit van de ingezonden cases bijzonder hoog.

Op 10 september, tijdens deNationale E-mail Marketing Conferentie, wordt bekend of de winnaars een gouden, zilveren of bronzen EMMA ontvangen. Bol.com, KLM en de Koninklijke Landmacht presenteren dan hun case.

De winnende cases op alfabetische volgorde van de inzender:

Bol.com
* Case: De wereld van Bol.com
Klanten kregen per e-mail een uitnodiging tot een virtuele rondleiding bij Bol.com, die na voltooiing recht gaf op vier cadeaus uit de online-mediawinkel.
* In samenwerking met Born05


KLM Royal Dutch Airlines
* Case: KLM BlueBiz lifecycle
Via het BlueBiz lifecycle programma werden aan klanten van KLM goed getimede gepersonaliseerde mails gestuurd om hen te motiveren vliegtickets te blijven boeken. Gespaarde punten konden worden ingewisseldvoor gratis tickets.
* In samenwerking met Close Contact en MichaelStraathof.com

Koninklijke Landmacht
* Case: Realtime Dynamic Imaging
De e-mailing trok de doelgroep naar een landingpagina waarop een film te zien was (voorbeeld). Voor elke ontvanger binnen deze campagne was de URL van de landingspagina gepersonaliseerd.
* In samenwerking met OMG/Mailmedia, Maximum en Publicis

Niveau
Juryvoorzitter Marc Borgers is goed te spreken over het niveau van de ingezonden cases over de hele linie: De jury heeft zich dan ook uitvoerig moeten beraden om tot een weloverwogen besluit te komen. E-mail wordt in deze mindere economische tijd steeds meer en steeds professioneler ingezet. In de cases zien we dat het kanaal met regelmaat als alternatief voor direct marketing en telemarketing wordt ingezet.

Vorig jaar, toen geen van deEMMA-winnaarsmet goud naar huis ging, was Borgers nog sceptisch over het niveau van de cases. Hijmerkte toen opdat maar weinig e-mailmarketingcampagnes boven het maaiveld uitsteken: Echte innovatie zien we nog maar weinig.'

Jury en criteria
Naast Borgers (voorzitter van branchevereniging EMMA-nl), hebben Beer Flik (Dynamic Zone), Peter Joziasse (AVRO), Michel Schaeffer (Bol.com) en Paul Petermeijer (BBP) zitting inde jury.

Ze toetsen de ingezonden e-mailmarketing cases onder meer op effectiviteit, creativiteit, functionaliteit, innovatie en middeleninzet. Verder kijkt het keurkorps naar het gebruik van e-mail als onderdeel van de totale communicatie en naar de wijze waarop de database is opgebouwd. Tenslotte beoordeelt de jury de resultaten en opzet van eventueel ondernomen commercile teksten. Een toelichting op deze criteria vindt uhier.